EL om lægeaftale: Vigtigt for os med regionsdrevne klinikker

Enhedslistens sundhed- og psykiatriordfører, Peder Hvelplund, siger:

– Det har været helt afgørende for Enhedslisten at sikre regionerne mulighed for at etablere regionsdrevne klinikker uden at være tvunget til at udbyde til private koncerner først. Regionerne er nu blevet sikret en mulighed for at få frit valg, så de i områder hvor der mangler læger selv har muligheden for at etablere delte klinikker, hvor læger kan arbejde både i et fagligt miljø på hospitalerne og samtidig være i en regionsdrevet praksis. En mulighed, der har været efterspurgt fra blandt andet Regionerne og Yngre Læger. Det er et vigtigt skridt mod en mere alsidig og stærk struktur på lægeområdet.

– Den omstridte 5-års regel, der betyder man skal påbegynde speciallægeuddannelsen inden for 5 år, bliver nu blødt op til 6 år. 5-års reglen har i realiteten virket stik mod hensigten, hvor flere yngre Læger er faldet for tidsfristen og dermed slet ikke bliver speciallæge. Vi havde helst set reglen helt fjernet, men det kunne der ikke sikres opbakning til. Men glædeligt, at reglerne bliver blødt op.

– Ligeledes har vi fået et klart løfte om, at regeringen vil følge op på dimensioneringen af lægeuddannelsen. Lægemanglen løses ikke alene ved at ændre struktur. Der skal uddannes flere læger, især når vi ved, at vi står med et generationsproblem.

– Vi har været bekymrede for om muligheden for, at læger kan handle ydernumre direkte i stedet for alene gennem Regionen, kunne betyde mulighed for koncerndannelser i den private lægesektor. Derfor er vi helt tilfredse med, at der ligger en begrænsning i, at en enkelt læge højst kan eje 6 ydernumre. Vi skal for alt i verden hindre, at store koncerner begynder at kapitalisere på det danske sundhedsvæsen.