Minister i samråd om salg af vaccinefabrik til Saudi-sheik

Ekstra Bladet fortæller, at vaccineproduktionen i Statens Seruminstitut er blevet solgt til en saudisk koncern med forbindelse til ekstremistiske grupper. Enhedslisten har fra starten været imod salget af statens vaccine-fabrik, men har stort det stået alene i Folketinget om det standpunkt. Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted, er stærkt bekymret over de nye oplysninger, og sammen med sundhedsordfører Peder Hvelplund vil han nu hive sundhedsministeren i åbent samråd om sagen.

– Vi har fra dag ét været modstandere af at sælge Seruminstituttets vaccine-fabrik og diagnostica. Det er kritisk infrastruktur, som eksempelvis har betydning for et beredskab mod biologisk krigsførelse og terror. Vi synes overhovedet ikke, at den slags vigtig infrastruktur skal sælges til private.

– Men når man så oven i købet nu kan konstatere, at køberen af vaccineproduktionen er et saudisk familiedynasti med forbindelse til ekstreme grupper, så bør alle advarselsklokker da bimle. Jeg forstår slet ikke, at forligspartierne som inkluderer eksempelvis Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti har kunnet acceptere dette her.

– Vi kalder nu ministerren i samråd i sagen for at få en forklaring.