Finansministeriets nye regnemodeller skal inkludere effekter af velfærd

Finansministeriet oplyser, at de igangsætter et tre-årigt arbejde, der skal føre frem til mere retvisende samfundsøkonomiske modelberegninger. Det er som udgangspunkt meget positivt, at man tager regnemodellerne op til revision, men det er helt afgørende, at dynamiske effekter af velfærd og offentligt forbrug bliver en del af finansministeriets fremtidige regnemodeller.

Sådan lyder det fra Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted, der kræver, at en kommende socialdemokratisk regering sikrer, at velfærdens positive effekter inddrages i regnemodellerne.

– Det er godt, at finansministeriet tager initiativ til at revidere regnemodellerne. Det har vi længe efterspurgt. Det er jo i sig selv en erkendelse af, at regnemetoderne ikke er støbt i beton, men kan udvikles og forandres, så de kommer mere i overensstemmelse med virkeligheden. Det er meget positivt.

– Det er helt afgørende, at der i forbindelse med revisionen rettes op på et af de mest afgørende problemer i de nuværende regnemodeller, nemlig at man slet ikke tager højde for de positive økonomiske effekter af investeringer i velfærd.

– Som også de økonomiske vismænd påpegede i deres seneste rapport, så er det et problem, når man indregner eventuelle positive effekter af at sænke skatten, men ikke indregner de negative effekter, der kan følge af et lavere offentligt forbrug.  Det betyder, at vi får et helt skævt billede af effekterne af forskellige politiske tiltag.

– I et land som Danmark, hvor vores velstand i meget høj grad er skabt på ryggen af et stærkt velfærdssamfund, nytter det jo ikke noget, at offentligt forbrug på eksempelvis uddannelse, børnehaver eller hospitaler bare regnes som en udgift. Det er jo oplagt, at disse investeringer er med til at danne grundlag for velstandsskabelsen.

– Nu er det jo højre-regeringen, der har nedsat den nye arbejdsgruppe, og man kan derfor godt frygte, at der er en politisk bias i kommissoriet. Hvis det lykkes at få flertal for en ny regering efter et valg, vil det være et hovedkrav for Enhedslisten, at vi får udviklet regnemodeller, som tager højde for de positive økonomiske effekter af investering i velfærd.