Produktivitetskravet skal væk i aftale om regionernes økonomi

Dansk Folkeparti meldte i går ud, at de stiller krav til finanslovsforhandlingerne om at få fjernet kravet om, at sygehusene hvert år skal øge produktiviteten med to procent uden der følger penge med.

Enhedslisten er på vej med beslutningsforslag i Folketinget, som vil pålægge regeringen, at kravet fjernet i aftalen med Danske Regioner om økonomien for 2018.

Enhedslistens sundhedsordfører Stine Brix udtaler:

– Det er godt, at Dansk Folkeparti nu vil fjerne produktivitetskravet. Men det er alt for sent at vente til finanslovsforhandlingerne. Regeringen vil påtvinge regionerne produktivitetskravet i forhandlingerne om regionernes økonomi, som afsluttes før sommerferien. Dansk Folkepartis melding må betyde, at Dansk Folkeparti ikke kan bakke op om en økonomiaftale med regionerne, hvor produktivitetskravet indgår.

– Vi er på vej med et beslutningsforslag, som pålægger regeringen at fjerne kravet i økonomiaftalen allerede her til sommer. Hvis Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne kan bakke op med det, så vi kan komme de rigide produktivitetskrav til livs fra årsskiftet 2018.

– Produktivitetskravet er dybt skadeligt for sundhedsvæsenet. Det betyder, at personalet på sygehusene hvert eneste år skal løbe hurtigere. Det går ud over både patienternes sikkerhed og personalets arbejdsvilkår.