Skipper om Erdogans angreb på Villumsen: Langt over grænsen

Det er i dag kommet frem, at den tyrkiske præsident Erdogan i et tv-interview kritiserer Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, der netop har været udsendt som valgobservatør på vegne af Europarådet i forbindelse med den tyrkiske folkeafstemning.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, siger:

– Det er helt grotesk, at Erdogan miskrediterer et dansk folketingsmedlem, som har været udsendt som valgobservatør på Europarådets vegne, og i den forbindelse udtalt sig kritisk. Det er jo hans arbejde, som medlem af Europarådet, og det er en helt grundlæggende ting for et land, der er medlem af Europarådet, at man tager imod valgobservatører. Det er langt, langt over grænsen for, hvad vi bør og kan acceptere fra Erdogans side.

– Erdogan er præsident for et land, som vi skal forestille at have et samarbejde med, og som er i optagelsesforhandlinger med EU og medlem af Europarådet. Det er vigtig nu, at den danske regering og udenrigsministeren står fast på Europarådets kritik og giver fuld opbakning til Europarådets valgobservatører.

– Erdogan er tydeligvis desperat efter den klare kritik fra de internationale valgobservatører. Det er et helt uacceptabelt angreb på Europarådets saglige rapport, der tydeligt viser, at den tyrkiske regering ikke levede op til sin forpligtelse til at sikre et frit og fair valg.