EL: Elevfordelingen på gymnasierne skal ændres

Ordfører for ungdomsuddannelserne, Jakob Sølvhøj udtaler:

“Gymnasiernes økonomiske styringsmodel skaber store problemer med fordelingen af eleverne på landets gymnasier. Taxameter finansieringen lægger i den grad op til konkurrence mellem gymnasier, og der er en klar tendens til, at gymnasierne konkurrerer om eleverne i stedet for at samarbejde om en fornuftig fordeling. Dermed kan det, der bliver succes for det ene gymnasium, føre til nedskæringer og måske lukning af et andet”.

“Skal problemerne med fordeling af eleverne på landets gymnasier løses på en ordentlig måde, skal vi se fordelingsproblemerne som en helhed og finde løsninger, der ikke bare håndterer en etnisk problemstilling, men også den sociale skævdeling og udkantgymnasiernes problemer. Det kan være en del af løsningen at indføre egentlige skoledistrikter på gymnasieområdet samtidig med, at der gennemføres ændringer i taxametersystemet”.

“Vi skal have ændret taxametersystemet, så det ikke driver en konkurrence frem mellem gymnasierne, men giver et incitament til at samarbejde. En forhøjelse af grundtilskuddet til skolerne vil være godt, fordi det kan dæmpe konkurrencen om eleverne gymnasierne og skolerne imellem, og så er der brug for at øge både det sociale taxameter og det særlige udkantstaxameter”.