Græsrodspris til Næstehjælperne

Enhedslisten har netop overrakt partiets græsrodspris til Næstehjælperne for deres uvurderlige arbejde med, for og af reformramte.

Enhedslistens røde fond hædrer hvert år nogle græsrødder, der gør en særlig forskel ved at tænke nyt, gå foran og blive ved. I år går prisen til Næstehjælperne, der formår at gøre op med holdningen om, at man skal skamme sig over at være ramt af de seneste års reformer.

Når skiftende regeringer insisterer på at tage fra dem, der har mindst i forvejen, ender det hurtigt i alles kamp mod alle. I Enhedslisten insisterer vi i stedet på at stå sammen og solidarisk kæmpe for og med hinanden. Hvis nogen har formået at udforme den vision til praksis, så er det Næstehjælperne.

Politisk og lavpraktisk

Næstehjælperne blev stiftet 4. juli 2016 på Facebook og har allerede 21 lokalafdelinger. De samles fysisk på caféer over hele landet. Og i fællesskab transformerer de den individuelle skam til kollektiv handling på to måder.

Den ene er politisk: De protesterer mod reformerne gennem aktioner, hvor de f.eks. pynter med perleplader eller deler flyers ud.

Det andet er lavpraktisk: De har skabt et forum, hvor folk kan hjælpe hinanden med alt fra råd til mødet med kommunen til en pakke rugbrød sidst på måneden. Her skelnes ikke mellem “dem” og “os”, mellem “de heldige” og “de reformramte”. Alle bidrager med dét, de kan, og på den måde løfter mennesker hinanden i flok.

Et uvurderligt fællesskab

Gitte Wilsdahl Christensen, der er næstehjælper og selv reformramt, modtog prisen på vegne af Næstehjælperne med en personlig beretning om, hvad netværket betyder for hende:

– Hos Næstehjælperne har jeg fundet noget, jeg har manglet hele mit liv: Ligesindede. Folk, der tænker som mig. Folk, der har samme baggrund som mig. Folk, som har meget lidt selv, men som er parat til at dele det, de har, med fællesskabet.

Den vilje til at dele demonstrerede Gitte Wilsdahl ved til slut at inviterede alle dem i salen, der også er næstehjælpere, til at komme op og være med til at modtage prisen. Scenen blev stuvende fuld og fik stående bifald.

– Vi vil ikke mere. Vi vil have alle reformerne rullet tilbage. Vi holder aldrig op med at kæmpe! lød det afsluttende løfte fra årets vinder af græsrodsprisen.