Enhedslisten stemmer nej til økonomiaftalen mellem Regeringen og Danske Regioner.

Regeringen og Danske Regioner har tirsdag indgået aftale om næste års økonomi for regionerne. Enhedslisten stemmer nej, da aftalen udskyder fjernelse af det 2% effektiviseringskrav og generelt ikke tilfører tilstrækkelige midler til et presset sundhedsvæsen.

Enhedslistens medlem af Danske Regioners bestyrelse Susanne Langer udtaler:

• Vi er skuffede over, at 2% kravet ikke fjernes nu. Vi fortsætter et uhensigtsmæssigt pres, som ingen egentlig bakker op om. Det gavner hverken personale eller patienter. Vi er også skuffede over, at der ikke sker et reelt løft af sundhedsvæsenet i en situation, hvor dansk økonomi med finansministerens ord er stærk og robust. De annoncerede ekstra midler er ikke tilstrækkelige til at dække flere års efterslæb og eller blot den demografiske udvikling.
  • Regeringen lagde meget hårdt ud, og vi stiller os på ingen måde tilfredse med at være tilbage lige under status quo. Det er selvfølgelig ikke godt nok og bringer ikke et presset sundhedsvæsen tilbage i balance.
  • Aftalen løser på ingen måde den voldsomme stigning i antallet af mennesker med psykiske lidelser. Det er afgørende at de andre politiske partier snart ser problemerne i øjnene og kommer med et seriøst bud på en løsning. Vi er selvfølgelig glade for de 150 nye sengepladser som skal løse nogle af problemerne i botilbuddene, men vi er dog urolige for, om finansieringen er tilstrækkelig.

Enhedslistens sundhedspolitiske ordfører i Folketinget Stine Brix udtaler:

• Jeg er meget skuffet over at produktivitetskravet fortsætter til trods for skarp kritik fra både patienter, personale og Danske Regioner selv. Vi har for længst nået grænsen for, hvor meget arbejdstempoet på sygehusene kan presses i vejret.
  • Det ærgrer mig at et flertal i Danske Regioner ikke holdt fast i deres udgangspunkt om at produktivitetskravet skal væk, men vi vil selvfølgelig fortsætte med at kæmpe for at vi får en mere rimelig styring af vores sygehuse.

Enhedslistens kommunal- og regionalordfører i Folketinget Finn Sørensen udtaler:

• Anlægsloftet i aftalen vil umuliggøre fornuftige investeringer i ny teknologi og klimarenoveringer. Det er uacceptabelt, at regionerne ikke må bruge penge, som de allerede har. Desuden indeholder aftalen fortsat et omprioriteringsbidrag på det regionale udviklingsområde. Det vil betyde fortsatte nedskæringer på drikkevandssikring og kollektiv transport. ”