EL om aftale om styrket inddrivelse: Et lille skridt i den rigtige retning

Enhedslisten har i dag, sammen med resten af partierne i Folketinget, indgået en aftale om styrket inddrivelse, idet aftalen tilfører yderligere 175 mio. kr., hvilket svarer til ca. 350 årsværk til inddrivelsen frem til 2020. Samtidig indebærer aftalen, at staten opgiver at inddrive gæld for 6 mia. kr., som Skatteministeriet kun mener er 1 mia. kr. værd. Der er primært tale om gæld fra personer med de laveste indkomster for eksempel pensionister og kontanthjælpsmodtagere, som det offentlige ville have meget svært ved at inddrive.

Rune Lund, Skatteordfører for Enhedslisten, siger:

• Aftalen styrker inddrivelsen i SKAT og er derfor et lille skridt i den rigtige retning. Men SKAT vil ikke kunne genrejses, uden at der over de næste mange år bliver tilført mange flere ressourcer og medarbejdere.
  • Afskrivningen på 6 mia. kr. er en direkte konsekvens af, at SKAT er blevet ødelagt og sparet i stykker af skiftende regeringer de sidste mere end 10 år. Det er trist, men desværre endnu et eksempel i milliardklassen på, at ødelæggelsen af SKAT har været ufattelig dyr for borgerne i Danmark.
  • Grunden til, at vi går med i aftalen er, at man nu tilfører ekstra ressourcer til området i form af flere personer, der skal modvirke, at ny gæld ophobes, mens vi venter på det nye IT-system.
  • Regeringen ønskede i forhandlingerne at udvide brugen af private inkassofirmaer. Det er skudt til hjørne med nogle udvandede formuleringer. Vi har i forhandlingerne stået hårdt på, at man ikke først kan ødelægge skat med besparelser, og så bagefter bruge det som undskyldning for at indføre dyr og ineffektiv privatisering af vores skattevæsen.
  • Jeg er også glad for, at vi med denne aftale i højere frad kommer efter rige mennesker i udlandet, som lever et luksusliv samtidigt med, at de skylder millioner af kroner til fælleskassen. Maserati-typerne skal vide, at SKAT har flere muskler til at komme efter dem.