Enhedslisten, SF og Alternativet vil tvinge regeringen til at droppe produktivitetskravet

Hvis det står til Enhedslisten, SF og Alternativet, så skal Folketinget indkaldes før sommerferien for at tvinge regeringen til at stoppe videreførelsen af 2 %-kravet på landets sygehuse. Partierne fremsætter i dag et beslutningsforslag, der opfordrer regeringen til at genoptage forhandlingerne med Danske Regioner med henblik på at fjerne produktivitetskravet.

Sundheds- og velfærdsordfører Stine Brix udtaler:

• Patientforeningen, samtlige faglige organisationer på sundhedsområdet, en enstemmig vedtagelse på Danske Regioners generalforsamling er i mod produktivitetskravet. Det er kun her på Christiansborg, at man nægter at forstå alvoren.
  • Vi kan ikke vente med at afskaffe produktivitetskravet på de 2 %. Det giver ingen mening, at vi på den ene side overbehandler på nogle områder, samtidigt med at vi fortsætter det generelle pres på personalet og dermed også patienterne.
  • Skal vi have nye skandaler som i Skat, før regeringen forstår, at man ikke bare kan blive ved med at presse på. Skal vi virkelig tage risikoen på patienternes vegne? Og skal vi virkelig nedslide personalet fuldstændigt, før vi reagerer?

Finansordfører Pelle Dragsted udtaler:

• Vi ønsker at give Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet en sidste chance for at støtte op om en aftale uden produktivitetskravet. Hvis de vil støtte vores forslag, må regeringen tilbage og forhandle en ny aftale med regionerne.
  • Både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har erkendt, at produktivitetskravet er skadeligt for sundhedsvæsenet, og Dansk Folkeparti har endda stemt imod kravet d.17 maj i Folketingssalen. Derfor undrer det os meget, at partierne nu er klar til at stemme for en aftale med den eneste begrundelse, at der ligger en aftale.