EL: Salg af overvågningsudstyr til diktaturer er uacceptabelt

Dagbladet Information og britiske BBC kan onsdag aften afsløre, at skiftende danske regeringer har givet tilladelse til eksport af overvågningsudstyr til diktaturstaterne Saudi Arabien, Qatar og Oman, der groft undertrykker deres egen befolkning og er berygtede for at eksportere ekstrem islamisme. Eksporten af overvågningsudstyr til Saudi Arabien er sket trods advarsel fra den britiske regering, der frygtede for Storbritanniens nationale sikkerhed, hvis udstyret blev solgt til kongediktaturet.

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, er dybt forarget over, at den danske regering har givet tilladelse til eksport af overvågningsudstyr til kongediktaturet i Saudi Arabien trods advarsler fra de britiske myndigheder.

Enhedslisten og Alternativet indkalder nu erhvervsministeren og udenrigsministeren i samråd og kræver en redegørelsen for forløbet og et stop for eksport af overvågningsudstyr til diktaturer.

Nikolaj Villumsen udtaler:

• Det er helt uacceptabelt, at den danske regering har givet tilladelse til eksport af overvågningsudstyr til diktaturstater og fuldstændigt ubegribeligt, at det er sket trods advarsel fra de britiske myndigheder. Regeringen skylder en forklaring, og derfor indkalder vi nu de relevante ministre i samråd.
  • Danmark skal ikke være et smuthul for eksport af masseovervågning til undertrykkende regimer. Det her skal stoppes. Jeg frygter, at udstyret er blevet brugt til at undertrykke den demokratiske opposition, som Danmark aktivt burde støtte.
  • Vi kan ikke komme had og ekstremisme i Mellemøsten til livs, hvis vi fra Danmark og Vesten hjælper de undertrykkende regimer i Saudi Arabien, Oman og Qatar, der er berygtede for at eksportere ekstrem islamisme. Jeg er dybt forarget over, at der er blevet givet disse eksporttilladelser.