Enhedslisten glæder sig over billigere lån til almene boliger

Regeringen har i dag offentliggjort, at den vil fremsætte et lovforslag, som kan sikre statsgaranterede lån til renovering og nybyggeri af almene boliger.

Enhedslistens boligordfører, Søren Egge Rasmussen, udtaler:

• I går fik jeg svar om, at der ikke indenfor tidsfristen kunne svare på mit spørgsmål til boligministeren om, hvad der kan spares på at gå over til statslånefinansiering for de almene boliger. Jeg ser frem til at få svar på, hvor meget der kan spares for beboerne i de almene boliger.
  • Det er glædeligt, at der fremover kan sikres billigere statsgaranterede lån til almene boligforeninger. Det kan måske være med til at sikre, at kommende stramninger fra Basel-komiteen ikke rammer den almene sektor, idet den forslåede ændring vil kunne have betydning i forhold til kommende baselregler, hvor den almene sektor kun vil blive betragtet som ”sikker investering, hvis den er ejet af det offentlige, eller lånene er garanteret af det offentlige”
  • Enhedslisten har i årevis arbejdet for at sikre billige lån til den almene sektor, som er en så sikker investering, at lånene bør være billige end realkredit, hvilket fremover kan sikres via nye statslån.