Forslag til PET-lov

Fredag, 24 februar, 2012 - 12:31 facebook twitter Udskriv

Enhedslisten hilsner udsigten til en egentlig lov om PET's virke velkommen. Et egentligt lovgrundlag vil i sig selv give legitimitet til efterretningstjenesten, men det er også vigtigt, at loven styrker åbenheden, den demokratiske kontrol og borgernes retssikkerhed.

Styrket kontrol

Det er grundlæggende for en retsstat, at man kontrollerer myndigheder, som tildeles magtbeføjelser. Enhedslisten mener, at den eksisterende kontrol med PET blot er udtryk for formelle rammer uden indhold, og at kontrollen derfor bør styrkes mærkbart. Det kunne fx ske gennem oprettelse af en ombudsmandslignende institution, som man kender fra Storbritannien. Institutionen skal have mulighed for uanmeldte besøg, egen adgang til PET's registre og systemer og muligheden for at tvinge ansatte til at afgive forklaring. Institutionen skal også have mulighed for at tage sager op af egen drift og behandle klager fra borgere.

Større åbenhed

En vigtig del af den demokratiske kontrol er en stor grad af åbenhed overfor befolkningen. Man skal som borger i demokrati have indsigt i, at skattekroner og myndighedsbeføjelser bliver brugt forsvarligt og ikke misbrugt – og det indebærer selvfølgelig indsigt i efterretningstjenestens arbejde. Derfor mener Enhedslisten, at PET årligt skal aflægge rapport om efterretningstjenestens virke, herunder hvor mange indgreb man har gjort i meddelelseshemmeligheden, hvor ofte borgere overvåges, og hvor mange sikkerhedsvurderinger, der foretages.

Samtidig skal kontrolmyndigheden også årligt aflægge rapport om kontrollen og eventuelle fejl begået af PET.

Mere retssikkerhed

PET har vide magtbeføjelser i vores samfund, og har bl.a. mulighed for at gøre store indgreb i borgernes liv og rettigheder, når der efterforskes. Derfor er det særlig vigtigt, at borgerne har klare rettigheder, når det kommer til PET. Enhedslisten foreslår bl.a. at borgerne skal have adgang til at kende årsagen, hvis et afslag på en ansøgning om statsborgerskab eller et arbejde som fx lufthavnsmedarbejder gives på baggrund af en sikkerhedsvurdering fra PET, og hvad den manglende sikkerhedsgodkendelse skyldes. Borgere der har været genstand for overvågning, aflytning eller andet, skal også gøres bekendt med dette, hvis sagen ikke munder ud i en sigtelse for noget kriminelt, og borgere skal have adgang til at klage over PET's behandling af sager og sikkerhedsvurderinger.

Fakta:

Der eksisterer i dag ikke et egentligt lovgrundlag for PET's virke. Retsgrundlaget er i dag en instruks, som Justitsministeren har udstedt, og som kan ændres af en til hver tid siddende Justitsminister uden Folketingets opbakning.

Wendler Pedersen-udvalget blev nedsat i 1998, men måtte afbryde sit arbejde, da den såkaldte PET-kommission blev nedsat. Kommissoriet indebærer bl.a. at udvalget skal "overveje behovet for og udformningen af en mere samlet regulering af PET's virksomhed".

PET laver sikkerhedsvurderinger af bl.a. ansatte i lufthavne, havnemedarbejdere og diplomater. Hvis man som ansøger ikke får jobbet, eller hvis man bliver fyret, får man ikke kendskab til indholdet af en eventuel sikkerhedsvurdering fra PET, selvom denne er årsagen hertil. 

Emner: 
Retspolitik