Årsmøde 2012: Folkeafstemning om finanspagten

Årsmødet har vedtaget en aktuel udtalelse om finanspagten. Det glæder EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

Enhedslistens lokalafdelinger har allerede samlet mange underskrifter for at Danmarks tilslutning til finanspagten til folkeafstemning. Nu har Enhedslisten også en aktuel udtalelse om emnet.

Demokrati frem for diktater fra Bruxelles
Med udtalelsen slutter Enhedslisten sig til den europæiske venstrefløj mod finanspagten og for en politik, der skaber arbejdspladser og sender regningen til spekulanterne.

Tilsammen er vi stærke, understregede Nikolaj Villumsen fra talerstolen.

- Derfor tør EU-eliten ikke spørge befolkningen, om de vil have en finanspagt, for gjorde de det, så ville befolkningen selvfølgelig sige nej.

Finanspagten er den forkerte medicin
Den europæiske fagbevægelse er ikke i tvivl om, at finanspagten er en ren nedskæringstraktat og det forkerte middel til at bekæmpe krisen.

- For hvad skabte egentlig den krise, som vi er I nu? Var det udgifterne til sundhed, til uddannelse, til ældrepleje, der har gjort millioner arbejdsløse rundt omkring i Europa? spurgte Nikolaj Villumsen retorisk.

- Svaret er selvfølgelig: Nej. Det var bankerne og spekulanterne, der skabte krisen. Deres tab blev i samtlige EU-lande dækket af skatteborgerne.

Den krise har især ramt eurolandene, fordi de holdes i stram nedskæringskurs fra Bruxelles. Et nej til den kurs kræver et nej til finanspagten.

Se Nikolaj Villumsens tale på YouTube.

Den aktuelle udtalelse blev vedtaget i følgende form:

14.2 Folkeafstemning om finanspagten

Demokratiet trædes lige nu under fode i EU. Folkevalgte regeringsledere afløses af teknokrater, og nedskæringerne i Sydeuropa dikteres fra Bruxelles. Finanspagten, der vil binde EU-landene til permanent nedskæringspolitik, listes igennem bagom ryggen på befolkningerne uden demokratiske folkeafstemninger.

Stritter de nationale parlamenter imod indholdet af finanspagten, kan de idømmes dummebøder af EU-domstolen.

Uden at spørge befolkningen vil regeringen sammen med Konservative og Venstre indgå i finanspagten og dermed binde Danmark til eurolandenes asociale nedskæringspolitik.

Finanspagten vil ikke fjerne eller modvirke den tårnhøje arbejdsløshed i Danmark og EU. Tværtimod vil kravene om velfærdsnedskæringer forværre krisen.

Det var bankers og spekulanters skalten og valten med pengene på finansmarkederne, der skabte krisen. Finanspagten dikterer den fuldstændig forkerte medicin mod krisen. Krisen forsvinder ikke, fordi den offentlige velfærd og lønningerne for de lavestlønnede skæres ned. I stedet skal kassen smækkes i for bankerne, og finansmarkederne beskattes og reguleres. Det vil give penge til at investere i velfærdsjob og grønne arbejdspladser, der kan være med til at løse klimakrisen.

Helle Thorning-Schmidt blev valgt på at ville gå investerings- og ikke spare-vejen ud af krisen. Men med Finanspagtens krav afskriver regeringen sig muligheden for i fremtiden at gennemføre en kick-start af økonomien, der kan skabe arbejdspladser. Derfor møder finanspagten også bred modstand fra europæiske socialdemokrater og en samlet europæisk fagbevægelse. Regeringen burde sige fra over for Angela Merkel og Nicolas Sarkozys konservative dagsorden for EU.

Enhedslisten er imod finanspagten og ønsker, at der skal være folkeafstemning om et skridt, der er så vigtigt for Danmarks fremtidige økonomiske politik. Derfor indsamler Enhedslisten i samarbejde med Folkebevægelsen mod EU underskrifter for en folkeafstemning. Det skal være befolkningen, der afgør, hvilke muligheder Danmark i fremtiden skal have for at føre en økonomisk politik, der sigter på øget beskæftigelse og grøn vækst.

Stillet af Enhedslistens hovedbestyrelse

Lørdag, 5. maj 2012 - 15:15

Pernille Skipper besøger fængslede parlamentarikere i Tyrkiet

Pernille Skipper tager onsdag til fredag til Tyrkiet for at besøge lederne af det pro-kurdiske venstrefløjsparti HDP, der sidder fængslet på baggrund af terroranklager.
7. dec

Pernille Skipper er glad for udsigten til aftale med Europol

Danmark ser ud til at kunne få den mellemstatslige aftale om Europol, som en række ja-partier ellers havde afskrevet.
6. dec

Hjælp de civile i Aleppo, Samuelsen

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, opfordrer før dagens møde i Folketingets Udenrigspolitiske Nævn udenrigsminister Anders Samuelsen til at sætte alle kræfter ind for at hjælpe civilbefolkningen i Aleppo.
2. dec

Kontakt Enhedslisten