Demonstrer mod racisme

Den 31. marts vil den racistiske og voldelige organisation English Defence League (EDL) demonstrere i Århus sammen med danske meningsfæller og tilrejsende fra andre europæiske lande.

EDL er en del af et racistisk højreradikalt europæisk netværk, som spreder had og maner til konfrontation mod muslimer og politiske modstandere, og som ikke står tilbage for anvendelse af vold og trusler.

Racismen er uanset om den er rettet mod etniske grupper, kulturer eller religiøse grupper en trussel mod demokratiet og mod mulighederne for at leve fredeligt sammen på tværs af etniske og religiøse forskelle. Derfor skal racismen bekæmpes. Vi skal vise racisterne, at vi ikke ønsker deres hetz og splittelse. Og vi skal vise de hetzede mindretal, at de ikke står alene, men at det store flertal afviser racisternes hetz.

Sidste sommers terror på Utøya understreger at racistiske og højreekstreme grupper udgør en alvorlig trussel mod demokratiet og mod de grupper som de ligger for had. Det er farligt hvis tilhængerne af demokrati lukker øjnene for denne udvikling.

For Enhedslisten er det afgørende at vise at demokratiet er så stærkt at vi kan modstå de racistiske og højreekstreme grupper. Politisk vold hører ikke hjemme i et demokrati uanset hvem der begår den.

Enhedslisten er gået aktivt ind i forberedelserne af en bred og fredelig protest mod racisternes demonstration den 31. marts under parolen – Århus for mangfoldighed. Ligesom Enhedslisten støtter op om Århus byråds protest den 21. marts, På den måde kan vi vise, at tilhængerne af mangfoldighed, tolerance og sameksistens er mange flere end hadets og racismens repræsentanter.

Vi opfordrer alle til at møde op til demonstrationerne!

Vedtaget på Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 17.-18. marts 2012

Tirsdag, 20 marts, 2012 - 13:53

Skriv under mod skifergas-boringer

Enhedslisten har som det eneste parti i Folketinget foreslået at tilbagetrække Totals tilladelse til at bore efter skifergas, og vi opfordrer alle til at skrive under mod de risikable boringer.
30. maj

Efter nyt dagpengeflertal: Nu er presset på Thorning

Fredag udfordrede Enhedslisten partierne SF og DF til at lave en fælles stemmeaftale, om at alle tre partier efter et valg vil stemme for en halvering af genoptjeningskravet til dagpenge.
30. maj

EL opfordrer SF og DF til stemmeaftale om dagpenge

Dansk Folkeparti og SF bør allerede nu indgå en stemmeaftale med Enhedslisten om, at partierne efter et valg vil stemme for en halvering af genoptjeningskravet til dagpenge og finde den nødvendige finansiering.
29. maj