Demonstrer mod racisme

Den 31. marts vil den racistiske og voldelige organisation English Defence League (EDL) demonstrere i Århus sammen med danske meningsfæller og tilrejsende fra andre europæiske lande.

EDL er en del af et racistisk højreradikalt europæisk netværk, som spreder had og maner til konfrontation mod muslimer og politiske modstandere, og som ikke står tilbage for anvendelse af vold og trusler.

Racismen er uanset om den er rettet mod etniske grupper, kulturer eller religiøse grupper en trussel mod demokratiet og mod mulighederne for at leve fredeligt sammen på tværs af etniske og religiøse forskelle. Derfor skal racismen bekæmpes. Vi skal vise racisterne, at vi ikke ønsker deres hetz og splittelse. Og vi skal vise de hetzede mindretal, at de ikke står alene, men at det store flertal afviser racisternes hetz.

Sidste sommers terror på Utøya understreger at racistiske og højreekstreme grupper udgør en alvorlig trussel mod demokratiet og mod de grupper som de ligger for had. Det er farligt hvis tilhængerne af demokrati lukker øjnene for denne udvikling.

For Enhedslisten er det afgørende at vise at demokratiet er så stærkt at vi kan modstå de racistiske og højreekstreme grupper. Politisk vold hører ikke hjemme i et demokrati uanset hvem der begår den.

Enhedslisten er gået aktivt ind i forberedelserne af en bred og fredelig protest mod racisternes demonstration den 31. marts under parolen – Århus for mangfoldighed. Ligesom Enhedslisten støtter op om Århus byråds protest den 21. marts, På den måde kan vi vise, at tilhængerne af mangfoldighed, tolerance og sameksistens er mange flere end hadets og racismens repræsentanter.

Vi opfordrer alle til at møde op til demonstrationerne!

Vedtaget på Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 17.-18. marts 2012

Tirsdag, 20 marts, 2012 - 13:53

Stop dansk deltagelse i jagt på Snowden

Justitsministeren indrømmer i dag i et brev til Folketingets retsudvalg, at han onsdag fejlinformerede Folketinget om det hidtidige danske samarbejde med den amerikanske regering om at fange whistlebloweren Edward Snowden.
5. feb

Godt forslag fra FOA forpligter politikere

Enhedslisten roser FOA´s forslag om integrationselever, men understreger, at det forpligter politikerne til at skrue op for praktikpladser og opkvalificering af ufaglærte.
5. feb

Skandaløst, at Danmark belønner et brutalt diktatur

Enhedslisten og Socialdemokraterne har i dag udenrigsministeren i samråd i udenrigsudvalget om det planlagte besøg til Saudi-Arabien med deltagelse af kongehuset og toppen af dansk erhvervsliv.
4. feb