Enhedslisten med i udligningsreform

Enhedslisten fik opfyldt sine krav  om en mere socialt retfærdig fordeling mellem kommunerne og en "superpulje" på 400 mio. kr. målrettet sociale problemer.

Enhedslisten folketingsgruppe har i dag lavet en aftale om en udligningsreform med regeringen. Det betyder, at de kommuner, der har mest, skal bidrage til de kommuner, der har mindst. Derfor har den fået tilnavnet "Robin Hood"-reformen.

Kommuner som Gentofte og Rudersdal, som har mange velhavende skatteydere, kommer til at betale til fattige kommuner som Lolland, Bornholm, Tønder og Brøndby. Men også København og Odense vil skulle overføre midler til fattigere kommuner.

- Vi synes, at aftalen er udtryk for en mere retfærdig og solidarisk fordeling, udtaler finansordfører Frank Aaen.

Pulje til sociale udfordringer

Selvom storbyer som København, Århus og Odense hører til blandt de mere velhavende kommuner, er det samtidig byer, som har store sociale udfordringer. Der er flere hjemløse, flere mennesker med psykiske lidelser og misbrugsproblemer og mange socialt udsatte familier.

For at sikre, at udligningen ikke rammer indsatsen overfor disse grupper, krævede Enhedslisten under forhandlingerne en såkaldt "superpulje" på 400 millioner kr., der er målrettet kommuner med særlige sociale udfordringer. Dette krav blev imødekommet.

Kommunerne må ind i kampen

Det er vigtigt at understrege, at denne udligning ikke er svaret på nulvæksten i kommunerne. Aftalen handler alene om at fordele de midler, der er. At langt de fleste kommuner har en trængt økonomi, kan kun løses ved at kæmpe for større tilskud ved den kommuneaftale, som indgås mellem Kommunernes Landsforening og regeringen inden sommerferien.

Enhedslisten vil derfor opfordre alle landets kommuner og borgmestre til at gå hårdt til den nye regering i forhandlingerne. For det er her, nøglen til at give den kommunale velfærd et løft ligger.

Læs flere fakta om udligningsreformen.

Onsdag, 16. maj 2012 - 15:23

2025-planen: En omfordeling fra fattig til rig og miljømæssigt kulsort

BAGGRUNDSNOTAT: Regeringen har indledt det politiske efterår med at lancere en storstilet 2025-plan. Lars Løkke kalder det en fremtidsplan. I Enhedslisten mener vi, at planen er visionsløs og mere af det vi allerede ved ikke virker, nemlig flere penge til de rige, og færre til de fattige.
28. sep

Enhedslisten savner fokus på ulighed i S-plan

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, fremlagde i dag på et pressemøde partiets oplæg til 2025-forhandlingerne. Oplægget slår fast, at S ikke ønsker en sænkning af topskatten, SU-nedskæringer og forhøjelse af pensionsalderen.
21. sep

Danmark skal presse på for uvildig undersøgelse af angreb på nødhjælpskonvoj

Angrebet på nødhjælpskonvojen i Syrien er endnu et trist eksempel på de stigende antal angreb på den humanitære indsats i konfliktområder.
21. sep