Enhedslisten med i udligningsreform

Enhedslisten fik opfyldt sine krav  om en mere socialt retfærdig fordeling mellem kommunerne og en "superpulje" på 400 mio. kr. målrettet sociale problemer.

Enhedslisten folketingsgruppe har i dag lavet en aftale om en udligningsreform med regeringen. Det betyder, at de kommuner, der har mest, skal bidrage til de kommuner, der har mindst. Derfor har den fået tilnavnet "Robin Hood"-reformen.

Kommuner som Gentofte og Rudersdal, som har mange velhavende skatteydere, kommer til at betale til fattige kommuner som Lolland, Bornholm, Tønder og Brøndby. Men også København og Odense vil skulle overføre midler til fattigere kommuner.

- Vi synes, at aftalen er udtryk for en mere retfærdig og solidarisk fordeling, udtaler finansordfører Frank Aaen.

Pulje til sociale udfordringer

Selvom storbyer som København, Århus og Odense hører til blandt de mere velhavende kommuner, er det samtidig byer, som har store sociale udfordringer. Der er flere hjemløse, flere mennesker med psykiske lidelser og misbrugsproblemer og mange socialt udsatte familier.

For at sikre, at udligningen ikke rammer indsatsen overfor disse grupper, krævede Enhedslisten under forhandlingerne en såkaldt "superpulje" på 400 millioner kr., der er målrettet kommuner med særlige sociale udfordringer. Dette krav blev imødekommet.

Kommunerne må ind i kampen

Det er vigtigt at understrege, at denne udligning ikke er svaret på nulvæksten i kommunerne. Aftalen handler alene om at fordele de midler, der er. At langt de fleste kommuner har en trængt økonomi, kan kun løses ved at kæmpe for større tilskud ved den kommuneaftale, som indgås mellem Kommunernes Landsforening og regeringen inden sommerferien.

Enhedslisten vil derfor opfordre alle landets kommuner og borgmestre til at gå hårdt til den nye regering i forhandlingerne. For det er her, nøglen til at give den kommunale velfærd et løft ligger.

Læs flere fakta om udligningsreformen.

Onsdag, 16 maj, 2012 - 15:23

Opgør med reform-amok er nødvendigt

Flere førende økonomer kalder på et stop for det ensidige fokus på at øge arbejdsudbuddet og et stop for grønthøstermetoder i den offentlige sektor. Enhedslistens politiske ordfører håber, at der bliver lyttet i regeringen.
29. jul

Det offentlige har brug for en indliciteringsstrategi

Bios fejlslagne ambulancedrift, færre kommunale daginstitutioner og milliardunderskud i kommunerne. Det er blot tre af ugens historier om, hvordan private virksomheder, der fungerer efter profithensyn, fører til forringelser i velfærden.
26. jul

Seniorjobordning god for samfundet

Enhedslisten mener, det er frækt og dumt af DA at kræve seniorjobordning afskaffet. Partiet kræver af S og DF at de nedlægger veto mod forringelser af ordningen.
25. jul