Hvorfor skal de fattigste betale for krisen

Det er asocialt, usolidarisk og et opgør med den socialdemokratiske arv. Sådan siger Frank Aaen om KL-formands udspil om forringelser i overførselsindkomster.

Weekendens udspil fra den socialdemokratiske leder af Kommunernes Landsforening Jan Trøjborg, om at skære i overførselsindkomster og forringe fleksjobordningen, får ikke just en varm modtagelse fra Enhedslistens Frank Aaen:

- Hvorfor i alverden er det dog de mennesker med de laveste indkomster, der skal betale regningen for krisen? Hvorfor er det dem, der er ramt af arbejdsløshed på grund af krisen eller pensionisterne, der skal betale?

Dem der var med til festen skal betale regningen

Frank Aaen slår fast, at der er andre steder at hente finansiering til vores velfærd. Vel og mærke på en økonomisk forsvarlig, fornuftig måde, der er social ansvarlig:

- Hvis der mangler penge i de offentlige kasser, så er det da mere rimeligt, at det er dem, der fik mest under opsvinget, der nu må aflevere lidt mere tilbage til fællesskabet. Hvorfor foreslår Trøjborg ikke en milllionærskat, skat på spekulation eller øget skat på største villaer.

Asocialt udspil

Regeringen har meldt ud, at den meget snart vil komme med et forslag til at reformere førtidspensionsordningen og og skære ned på fleksjobordningen. Fleksjobordningen betyder, at folk der har nedsat arbejdsevne på grund af for eksempel et handicap, stadig kan have et arbejde. Men det er et rigtig dårligt sted at skære, siger Frank Aaen:

- At skære i fleksjob er en helt forkert vej at gå, hvis vi ønsker at have et mere rummeligt arbejdsmarked. Idéen om ret og pligt betyder, at hvis man yder alt det, man kan på trods af et handicap, så skal man ikke stilles ringere end de kollegaer, som er så heldige at have fuld arbejdsevne. Og Trøjborg manipulerer, når han taler om fleksjobbere, der tjener 600.000. Det er jo et forsvindende mindretal.

Enhedslisten vil gerne forhandle med regeringen om de kommende udspil, men der skal reelle indrømmelser til, før partiet kan stemme for.

- At en socialdemokratisk politiker kan komme med et så asocialt og højreorienteret udspil, siger noget om, hvor langt Socialdemokraterne er kommet væk fra det, der engang var socialdemokratisk politik. Det er trist at opleve.

Forhandlingerne går i gang i denne uge.

Mandag, 27 februar, 2012 - 13:03

Dansk Folkeparti og Socialdemokrater skal blokere Løkkes minusvækst

Den nye KL-aftale betyder en reel minusvækst for kommunernes økonomi. Regeringen stjæler årligt 2,4 milliarder fra kommunerne i 2016-2019.
3. jul

Sådan har folketingsgruppen konstitueret sig

Enhedslistens folketingsgruppe har i dag konstituteret sig, og fordelt ordførerposter, samt valgt ledelse og øvrige poster. Enhedslisten er Folketingets fjerdestørste parti, og får derfor automatisk plads i Folketingets præsidium og kontroludvalg.
2. jul

Støttemarkeringer for grækerne i København og Aarhus

I dag torsdag d. 2. juli kl. 17 vil der i både København og Aarhus være støttemarkeringer for grækernes ret til folkeafstemning og protest mod EU’s forsøg på afpresning af den græske regering og befolkning.
2. jul