Hvorfor skal de fattigste betale for krisen

Det er asocialt, usolidarisk og et opgør med den socialdemokratiske arv. Sådan siger Frank Aaen om KL-formands udspil om forringelser i overførselsindkomster.

Weekendens udspil fra den socialdemokratiske leder af Kommunernes Landsforening Jan Trøjborg, om at skære i overførselsindkomster og forringe fleksjobordningen, får ikke just en varm modtagelse fra Enhedslistens Frank Aaen:

- Hvorfor i alverden er det dog de mennesker med de laveste indkomster, der skal betale regningen for krisen? Hvorfor er det dem, der er ramt af arbejdsløshed på grund af krisen eller pensionisterne, der skal betale?

Dem der var med til festen skal betale regningen

Frank Aaen slår fast, at der er andre steder at hente finansiering til vores velfærd. Vel og mærke på en økonomisk forsvarlig, fornuftig måde, der er social ansvarlig:

- Hvis der mangler penge i de offentlige kasser, så er det da mere rimeligt, at det er dem, der fik mest under opsvinget, der nu må aflevere lidt mere tilbage til fællesskabet. Hvorfor foreslår Trøjborg ikke en milllionærskat, skat på spekulation eller øget skat på største villaer.

Asocialt udspil

Regeringen har meldt ud, at den meget snart vil komme med et forslag til at reformere førtidspensionsordningen og og skære ned på fleksjobordningen. Fleksjobordningen betyder, at folk der har nedsat arbejdsevne på grund af for eksempel et handicap, stadig kan have et arbejde. Men det er et rigtig dårligt sted at skære, siger Frank Aaen:

- At skære i fleksjob er en helt forkert vej at gå, hvis vi ønsker at have et mere rummeligt arbejdsmarked. Idéen om ret og pligt betyder, at hvis man yder alt det, man kan på trods af et handicap, så skal man ikke stilles ringere end de kollegaer, som er så heldige at have fuld arbejdsevne. Og Trøjborg manipulerer, når han taler om fleksjobbere, der tjener 600.000. Det er jo et forsvindende mindretal.

Enhedslisten vil gerne forhandle med regeringen om de kommende udspil, men der skal reelle indrømmelser til, før partiet kan stemme for.

- At en socialdemokratisk politiker kan komme med et så asocialt og højreorienteret udspil, siger noget om, hvor langt Socialdemokraterne er kommet væk fra det, der engang var socialdemokratisk politik. Det er trist at opleve.

Forhandlingerne går i gang i denne uge.

Mandag, 27 februar, 2012 - 13:03

Høring: Åbenhed om kampfly

Enhedslisten og Alternativet inviterer til høring om åbenhed om indkøb af nye kampfly. Høringen er åben for alle og finder sted onsdag den 4. maj kl. 9-12 i Fællessalen på Christiansborg.
28. apr

Kampflykøb lugter af aftalt spil

Radio 24syv erfarer i dag, at det skandaleramte Joint Strike Fighter-kampfly er en sikker vinder i den forestående kampflyhandel. Flyet har længe været favorit, men kampflykontorets uforbeholdne anbefaling ligner rent bestillingsarbejde.
28. apr

Enhedslisten offentliggør skrottet rapport

I dag fremsætter Enhedslisten fire beslutningsforslag til behandling i folketingssalen. Forslagene bygger på en rapport, ”Roadmap for udfasning af fossile brændstoffer”, som er udarbejdet i Transportministeriet.
27. apr