Justitsminister for fremmede magter

Line Barfod vil ikke lade justitsministeren lægge låg på sagen om, at den amerikanske ambassades overvåger danske borgere.

Retsordfører Line Barfod gik i gårsdagens spørgetime justitsminister Lars Barfoed på klingen med en lang række spørgsmål til sagen.

Lars lægger låg på
Med sine svar forsøger Lars Barfoed tydeligvis at lukke sagen, og det ryster Line Barfod.

- Jeg fik for en gangs skyld klar besked fra den danske justitsminister: Han vil ikke meddele USA, at amerikanernes overvågning af borgere i Danmark straks skal ophøre. Og han vil heller ikke undersøge, om amerikanerne overtræder dansk lov, fortæller Line.

Dermed risikerer danskere altså at blive overvåget af en fremmed magt og ende i databaser, der fx kan føre til forbud mod at besøge USA. Uden at de har gjort andet end at passere den amerikanske ambassade på vej fra Østerport Station.

Minister svigter sit ansvar
Den danske justitsminister flygter fra sit ansvar, når han på den måde nægter at varetage danske borgeres retssikkerhed, mener Line.

- Vores minister for lov og orden vil hellere dække over fremmede magters lovbrud. Mens vores egen efterretningstjeneste, vores borgere og virksomheder skal overholde landets love for registrering og overvågning, så kan USA kan gøre, som det passer dem.

Sagen bliver ikke mindre alvorlig af, at USA er kendt for at samarbejde med diktaturstater rundt omkring i verden, påpeger Line.

- USA udveksler efterretningsoplysninger med disse lande, hvilket i værste fald kan få fatale
følger for borgere fra Danmark, når de rejser ud i verden. Sikringen af personfølsomme oplysninger
er så dårlig, at end ikke det danske datatilsyn regner USA for et sikkert dataland.

Læs debatten fra spørgetiden.

Sagen kort:

Den 4. november 2010 kom det frem, at en amerikansk overvågningsenhed i Norge har registreret norske borgere i ti år. Den danske justitsminister Lars Barfod afviste at kende til tilsvarende i Danmark. Den 11. november viser det sig, at den amerikanske ambassade i omtrent 10 år har hyret et sikkerhedsfirma til at foretage overvågning og registrering af danske borgere, og at dette bl.a. er sket fra en lejlighed over for den amerikanske ambassade, dvs. uden for ambassadens område.
Den 16. november fremlagde PET en orienteringsskrivelse, der viser, at PET har været vidende om USA's overvågning og registrering af danske borgere i Danmark. Orienteringsskrivelsen er ikke en undersøgelse og kontrol af amerikanernes overvågning, men blot en meddelelse om, at PET nu har meddelt USA, hvad der er gældende ret i DK.

Torsdag, 18 november, 2010 - 15:47

Danmark skal ikke bekæmpe IS ved at støtte undertrykkelse

Folketingets partier skal i dag på Udenrigspolitisk Nævn drøfte den militære indsats mod Islamisk Stat. Enhedslistens udenrigsordfører opfordrer udenrigsministeren til at droppe den militære støtte til den undertrykkende regering i Bagdad.
27. aug

Ansvar skal placeres for skattesnyd

De partier, der har ansvaret for, at udenlandske selskaber tilsyneladende har snydt Danmark for milliarder af skattekroner, skal ikke bare vaske hænder.
26. aug

Stop spredningen af automatvåben

Partierne bag forsvarsforliget er blevet enige om en digital løsning, så Hjemmeværnet igen får lov til at opbevare automatvåben i deres private hjem. Eva Flyvholm kalder det uansvarligt.
26. aug