Kæmpesvigt fra regeringen

Enhedslisten er stærkt skuffet over regeringens beslutning om at skrotte betalingsringen. Partiet er inviteret til forhandlinger i finansministeriet kl. 11 og forud for mødet siger Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen:

- Det er tale om et kæmpesvigt fra regeringen. Det her betyder farvel til planerne om en omfattende udbygning af den kollektive trafik i hovedstadsområdet med letbaner fra f.eks. Rødovre, Gladsaxe og Brøndby. Og det er et farvel til mærkbare prisreduktioner på billetterne. Det er også et farvel til mange gode nye arbejdspladser.

Men det er ikke kun arbejdspladser og bedre kollektiv trafik vi mister. Rigtig mange københavnere går også glip af et bedre miljø og en renere og sikrere hverdag.

- De to ud af tre københavnere der bruger kollektiv trafik eller cykler vil fortsat skulle udsættes for sundhedsskadelig luftforurening på vej til og fra arbejde. Regeringens grønne profil er svækket betydeligt efter denne her beslutning.

Johanne Schmidt-Nielsen fortæller, at Enhedslisten i forhandlingerne med regeringen vil slås for, at der findes yderligere midler til billigere og bedre kollektiv trafik, og at der tages nye initiativer for at bekæmpe trængsel og forurening i København.

- Selvom det er brandærgeligt, at regeringen har forkludret forløbet omkring betalingsringen, har vi ikke tænkt os at sætte os i et hjørne med armene over kors. Det er afgørende at vi holder regeringen fast på, at der skal gøres noget ved trængsel og miljøproblemerne. Kommissionen skal ikke være en syltekrukke.

- Vi vil også møde op med en række forslag til, hvordan der kan findes yderligere midler til kollektiv trafik, og til hvordan vi får mest kollektiv trafik for de penge som vi finder.

Onsdag, 22 februar, 2012 - 10:50

Læs hele Johanne Schmidt-Nielsens 1. maj-tale her

Hvad er det, der gør vores samfund stærkt? Nogle gange skal der øjne udefra til at se det.
1. maj

Enhedslisten opfordrer Thorning til regering uden De Radikale

Hvis rød blok genvinder magten, bør Thorning sige farvel til De Radikale og danne en ren S-regering. Sådan lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen, når hun holder sin 1. maj-tale fra scenen i Fælledparken.
1. maj

Enhedslisten kræver folkeafstemning: Bankunion kan koste danskerne dyrt

Regeringen ønsker at tilslutte Danmark EU’s bankunion uden at afholde en folkeafstemning. Enhedslistens EU-ordfører, Nikolaj Villumsen, kræver folkeafstemning og frygter at en tilslutning til bankunionen kan koste danskerne dyrt.Nikolaj Villumsen siger:
30. apr