Klare krav til regeringen og (endelig) enighed om FN og militær

Journalistisk referat af Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 17.-18. marts 2012
Af Sune Blom, medlem af Hovedbestyrelsen

Hovedbestyrelsesmødet den 17-18. marts blev afholdt i Enhedslistens nye gruppelokaler på Christiansborg. Og omgivelserne gav Hovedbestyrelsen blod på tanden og masser af forslag til forbedringer.

Selvom det for tiden kan være svært at se, hvor de store politiske forandringer skal komme fra, forhindrer det ikke Enhedslisten i at kæmpe videre. Derfor lagde flere af folketingsmedlemmerne vejen forbi Hovedbestyrelsens møde, for at fremlægge og diskutere partiets krav til regeringen i de kommende forhandlinger.

Mødet startede med oplæg fra miljøudvalget og diskussion om den kommende energiaftale. Og selvom klima og miljøudfordringerne stadig vokser sig større verden over, ser Enhedslisten positivt på mulighederne for, at man kan nå til enighed med regeringen om en aftale. Forhåbentlig lykkes det ikke venstre og resten af de borgerlige at forhindre, at Danmark igen kan markere sig med en ambitiøs klimapolitik.

Også på fleksjob, førtidspension og kontanthjælpsområdet skal forhandlingerne med regeringen snart i gang. Sammen med Christian Juhl fik Hovedbestyrelsen diskuteret Enhedslistens holdninger og krav, og hvis nogen skulle være i tvivl, så er Enhedslistens holdning klar; straffetankegangen skal lægges på hylden til fordel for jobskabelse og rigtig hjælp til arbejdsløse.

Søndag kom også Lars Dohn forbi og præsenterede et bud på Enhedslistens folkeskolepolitik. Og heldigvis for politikudviklingen i partiet, er holdninger ikke noget vi mangler på området. Efter en lille times debat nåede Hovedbestyrelsen heldigvis i mål og fortsætter med modstanden mod skolelukningen som det helt centrale.

Til sidst på mødet lykkedes det efter megen rod og diskussioner at blive enige om et fælles udkast til resolution om FN og Libyen. Efter det velbesøgte FN seminar tidligere på måneden, blev arbejdsgruppen enig om et samlet forslag, og Hovedbestyrelsen kvitterede for arbejdet med bred opbakning.

Torsdag, 22 marts, 2012 - 15:28

Grotesk at udvise lesbiske til Uganda

Enhedslisten mener, det er grotesk, at udlændingestyrelsen vil udvise lesbiske asylansøgere til Uganda. Integrationsminister Inger Støjberg må gå ind i sagen og sørge for at de pågældendes rettigheder bliver respekteret.
22. jul

Minister skal iværksætte undersøgelse af Nordea

Enhedslisten mener, det er udmærket, at Nordea offentliggør en intern undersøgelse af bankens medvirken til brug af skattely, og at de i et vist omfang indrømmer fadæsen.
20. jul

EU må fordømme Erdogans angreb på demokratiet

Enhedslisten bakker op om de danske og norske dommerforeninger, der opfordrer Danmark og EU om at lægge pres på Erdogan.
18. jul