Klare krav til regeringen og (endelig) enighed om FN og militær

Journalistisk referat af Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 17.-18. marts 2012
Af Sune Blom, medlem af Hovedbestyrelsen

Hovedbestyrelsesmødet den 17-18. marts blev afholdt i Enhedslistens nye gruppelokaler på Christiansborg. Og omgivelserne gav Hovedbestyrelsen blod på tanden og masser af forslag til forbedringer.

Selvom det for tiden kan være svært at se, hvor de store politiske forandringer skal komme fra, forhindrer det ikke Enhedslisten i at kæmpe videre. Derfor lagde flere af folketingsmedlemmerne vejen forbi Hovedbestyrelsens møde, for at fremlægge og diskutere partiets krav til regeringen i de kommende forhandlinger.

Mødet startede med oplæg fra miljøudvalget og diskussion om den kommende energiaftale. Og selvom klima og miljøudfordringerne stadig vokser sig større verden over, ser Enhedslisten positivt på mulighederne for, at man kan nå til enighed med regeringen om en aftale. Forhåbentlig lykkes det ikke venstre og resten af de borgerlige at forhindre, at Danmark igen kan markere sig med en ambitiøs klimapolitik.

Også på fleksjob, førtidspension og kontanthjælpsområdet skal forhandlingerne med regeringen snart i gang. Sammen med Christian Juhl fik Hovedbestyrelsen diskuteret Enhedslistens holdninger og krav, og hvis nogen skulle være i tvivl, så er Enhedslistens holdning klar; straffetankegangen skal lægges på hylden til fordel for jobskabelse og rigtig hjælp til arbejdsløse.

Søndag kom også Lars Dohn forbi og præsenterede et bud på Enhedslistens folkeskolepolitik. Og heldigvis for politikudviklingen i partiet, er holdninger ikke noget vi mangler på området. Efter en lille times debat nåede Hovedbestyrelsen heldigvis i mål og fortsætter med modstanden mod skolelukningen som det helt centrale.

Til sidst på mødet lykkedes det efter megen rod og diskussioner at blive enige om et fælles udkast til resolution om FN og Libyen. Efter det velbesøgte FN seminar tidligere på måneden, blev arbejdsgruppen enig om et samlet forslag, og Hovedbestyrelsen kvitterede for arbejdet med bred opbakning.

Torsdag, 22 marts, 2012 - 15:28

2025-plan er en massakre på vores uddannelsessystem og et enormt løftebrud

Enhedslisten går til angreb på regeringens voldsomme nedskæring af SU’en, højere pensionsalder og forringelser på velfærden. Det er enorme løftebrud, mener partiets politiske ordfører, Pernille Skipper.
30. aug

Lars Løkkes 2025-plan vil gøre Danmark svagere

Det er økonomisk uansvarligt at finansiere skatterabatter med dynamiske effekter, det skaber ikke arbejdspladser og pengene bør i stedet investeres i den fælles velfærd, siger Enhedslistens politiske ordfører om den 2025-plan, statsministeren for kort tid siden præsenterede i en tale på facebook
29. aug

Udspil: Ulighed gør os alle fattigere

På dagens sommergruppemøde fremlægger Enhedslisten et udspil, der atter skal gøre Danmark til et land med lighed i højsædet.
22. aug

Kontakt Enhedslisten