Minister må løse problemer med uddannelseskort

Det uddannelseskort, som elever og studerende skal bruge til at få rabat på transport til og fra studie, praktikplads og hjem, volder rigtig mange problemer.

Dette fremgik af DR-programmet Kontant, som blev sendt den 6. december.

Mange studerende er nødt til at betale fuld pris for transport, fordi ventetiden på uddannelseskortet er lang. De studerende har også store problemer med at registrere, når de flytter eller skal i praktik.

Enhedslistens uddannelsesordfører Rosa Lund er chokeret over eksemplerne, der kom frem og kræver, at uddannelsesminister Morten Østergaard tager affære.

- Vi kan ikke bare lade stå til, når et rabatkort, der skal sikre, at elever og studerende kan få råd til at tage i skole, ikke virker efter hensigten. Det er jo helt grotesk, at studerende, der i forvejen lever af et meget lille budget, skal bruge dobbelt så mange penge på transporten til deres uddannelse, siger Rosa Lund.

Studerende skal have penge tilbage

Ifølge Rosa Lund bør ministeren tage problemet meget alvorligt og sikre, at de studerende, der har haft ekstra udgifter pga. problemer med uddannelseskortet, får refunderet deres penge.

- Og så må ministeren sørge for, at Uddannelsesstyrelsen og DSB løser de problemer, der er med ventetiden og det ufleksible system, så elever og studerende ikke tages som gidsler i et dårligt system, tilføjer hun.

I Enhedslisten har man også modtaget henvendelser fra studerende, der oplever problemer med uddannelseskortet. Derfor har Rosa Lund rejst tre spørgsmål overfor ministeren.

- Jeg har spurgt ministeren, om han synes det er retfærdigt, at de studerende skal betale ekstra for transport. Og så har jeg bedt om en redegørelse for ventetiden på kortet og for procedurerne i forbindelse med fornyelse af kortet. For det må være muligt at gøre smartere, påpeger Rosa Lund.

Onsdag, 7 december, 2011 - 12:33

Enhedslisten får besøg af Kobanes politiske leder

I disse dage har Enhedslisten besøg af den verdenskendte leder for forsvaret af Kobane, Asya Abdullah.
30. mar

Boligejere i klemme skal kunne udskyde grundskylden

Lavtlønnede familier skal kunne udskyde betaling af grundskylden, til de sælger deres bolig. Sådan lyder et i et nyt beslutningsforslag, der har til formål at komme nødlidende boligejere til hjælp.
30. mar

Ny kampagne sætter lys på Venstres pengebagmænd

Venstre har for nylig afvist regeringens anbefalinger til mere åbenhed om partistøtte oven på en lang række sager, hvor Venstre-politikere har brudt partistøtteloven.
26. mar