Statsministeren accepterer kæmpe EU-bøder

Det er rystende, at Statsministeren har accepteret kæmpebøder fra EU i forbindelse med Finanspagten. Det siger EU-ordfører Nikolaj Vilumsen.

Helle Thorning-Schmidt har overfor Jyllandsposten meddelt, at hun vil acceptere, at Danmark med Finanspagten vil kunne blive idømt bøder på op til 1,7 mia. kr., hvis EU-domstolen ikke er tilfreds med den budgetlov, som regeringen forpligter sig til at vedtage. Danmark vil ikke selv kunne få del i pengene fra bødekassen, da de går til eurolandenes redningsfond, den såkaldte ESM.

- Det er uforståeligt, at statsministeren vil forpligte Danmark til at kunne få dummebøder af EU-domstolen. Særligt når vi ikke engang kan få del i pengene fra den bødekasse, som pengene går til. Siger Nikolaj Villumsen

Samtidigt er finanspagten, og tilhørende bøder, en overtrædelse af det danske forbehold overfor Euroen, mener Nikolaj Villumsen

- Statsministeren bryder klart med euroforbeholdet, når hun accepterer, at Danmark kan idømmes bøder. Finanspagten er lagt mere vidtgående end Euroen, da EU vil komme til at styre Danmarks finanspolitik. Thorning burde huske på, at danskerne har stemt nej til Euroen. Derfor er det urimeligt at forpligte Danmark på at skulle betale bøder til EU.

Enhedslisten har allerede stillet et beslutningsforslag i Folketinget om at få en folkeafstemning om finanspagten.

Mandag, 30. januar 2012 - 12:27

2025-planen: En omfordeling fra fattig til rig og miljømæssigt kulsort

BAGGRUNDSNOTAT: Regeringen har indledt det politiske efterår med at lancere en storstilet 2025-plan. Lars Løkke kalder det en fremtidsplan. I Enhedslisten mener vi, at planen er visionsløs og mere af det vi allerede ved ikke virker, nemlig flere penge til de rige, og færre til de fattige.
28. sep

Enhedslisten savner fokus på ulighed i S-plan

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, fremlagde i dag på et pressemøde partiets oplæg til 2025-forhandlingerne. Oplægget slår fast, at S ikke ønsker en sænkning af topskatten, SU-nedskæringer og forhøjelse af pensionsalderen.
21. sep

Danmark skal presse på for uvildig undersøgelse af angreb på nødhjælpskonvoj

Angrebet på nødhjælpskonvojen i Syrien er endnu et trist eksempel på de stigende antal angreb på den humanitære indsats i konfliktområder.
21. sep