Statsministeren accepterer kæmpe EU-bøder

Det er rystende, at Statsministeren har accepteret kæmpebøder fra EU i forbindelse med Finanspagten. Det siger EU-ordfører Nikolaj Vilumsen.

Helle Thorning-Schmidt har overfor Jyllandsposten meddelt, at hun vil acceptere, at Danmark med Finanspagten vil kunne blive idømt bøder på op til 1,7 mia. kr., hvis EU-domstolen ikke er tilfreds med den budgetlov, som regeringen forpligter sig til at vedtage. Danmark vil ikke selv kunne få del i pengene fra bødekassen, da de går til eurolandenes redningsfond, den såkaldte ESM.

- Det er uforståeligt, at statsministeren vil forpligte Danmark til at kunne få dummebøder af EU-domstolen. Særligt når vi ikke engang kan få del i pengene fra den bødekasse, som pengene går til. Siger Nikolaj Villumsen

Samtidigt er finanspagten, og tilhørende bøder, en overtrædelse af det danske forbehold overfor Euroen, mener Nikolaj Villumsen

- Statsministeren bryder klart med euroforbeholdet, når hun accepterer, at Danmark kan idømmes bøder. Finanspagten er lagt mere vidtgående end Euroen, da EU vil komme til at styre Danmarks finanspolitik. Thorning burde huske på, at danskerne har stemt nej til Euroen. Derfor er det urimeligt at forpligte Danmark på at skulle betale bøder til EU.

Enhedslisten har allerede stillet et beslutningsforslag i Folketinget om at få en folkeafstemning om finanspagten.

Mandag, 30 januar, 2012 - 12:27

Enhedslisten får besøg af Kobanes politiske leder

I disse dage har Enhedslisten besøg af den verdenskendte leder for forsvaret af Kobane, Asya Abdullah.
30. mar

Boligejere i klemme skal kunne udskyde grundskylden

Lavtlønnede familier skal kunne udskyde betaling af grundskylden, til de sælger deres bolig. Sådan lyder et i et nyt beslutningsforslag, der har til formål at komme nødlidende boligejere til hjælp.
30. mar

Ny kampagne sætter lys på Venstres pengebagmænd

Venstre har for nylig afvist regeringens anbefalinger til mere åbenhed om partistøtte oven på en lang række sager, hvor Venstre-politikere har brudt partistøtteloven.
26. mar