Statsministeren accepterer kæmpe EU-bøder

Det er rystende, at Statsministeren har accepteret kæmpebøder fra EU i forbindelse med Finanspagten. Det siger EU-ordfører Nikolaj Vilumsen.

Helle Thorning-Schmidt har overfor Jyllandsposten meddelt, at hun vil acceptere, at Danmark med Finanspagten vil kunne blive idømt bøder på op til 1,7 mia. kr., hvis EU-domstolen ikke er tilfreds med den budgetlov, som regeringen forpligter sig til at vedtage. Danmark vil ikke selv kunne få del i pengene fra bødekassen, da de går til eurolandenes redningsfond, den såkaldte ESM.

- Det er uforståeligt, at statsministeren vil forpligte Danmark til at kunne få dummebøder af EU-domstolen. Særligt når vi ikke engang kan få del i pengene fra den bødekasse, som pengene går til. Siger Nikolaj Villumsen

Samtidigt er finanspagten, og tilhørende bøder, en overtrædelse af det danske forbehold overfor Euroen, mener Nikolaj Villumsen

- Statsministeren bryder klart med euroforbeholdet, når hun accepterer, at Danmark kan idømmes bøder. Finanspagten er lagt mere vidtgående end Euroen, da EU vil komme til at styre Danmarks finanspolitik. Thorning burde huske på, at danskerne har stemt nej til Euroen. Derfor er det urimeligt at forpligte Danmark på at skulle betale bøder til EU.

Enhedslisten har allerede stillet et beslutningsforslag i Folketinget om at få en folkeafstemning om finanspagten.

Mandag, 30 januar, 2012 - 12:27

Grotesk at udvise lesbiske til Uganda

Enhedslisten mener, det er grotesk, at udlændingestyrelsen vil udvise lesbiske asylansøgere til Uganda. Integrationsminister Inger Støjberg må gå ind i sagen og sørge for at de pågældendes rettigheder bliver respekteret.
22. jul

Minister skal iværksætte undersøgelse af Nordea

Enhedslisten mener, det er udmærket, at Nordea offentliggør en intern undersøgelse af bankens medvirken til brug af skattely, og at de i et vist omfang indrømmer fadæsen.
20. jul

EU må fordømme Erdogans angreb på demokratiet

Enhedslisten bakker op om de danske og norske dommerforeninger, der opfordrer Danmark og EU om at lægge pres på Erdogan.
18. jul