Statsministeren accepterer kæmpe EU-bøder

Det er rystende, at Statsministeren har accepteret kæmpebøder fra EU i forbindelse med Finanspagten. Det siger EU-ordfører Nikolaj Vilumsen.

Helle Thorning-Schmidt har overfor Jyllandsposten meddelt, at hun vil acceptere, at Danmark med Finanspagten vil kunne blive idømt bøder på op til 1,7 mia. kr., hvis EU-domstolen ikke er tilfreds med den budgetlov, som regeringen forpligter sig til at vedtage. Danmark vil ikke selv kunne få del i pengene fra bødekassen, da de går til eurolandenes redningsfond, den såkaldte ESM.

- Det er uforståeligt, at statsministeren vil forpligte Danmark til at kunne få dummebøder af EU-domstolen. Særligt når vi ikke engang kan få del i pengene fra den bødekasse, som pengene går til. Siger Nikolaj Villumsen

Samtidigt er finanspagten, og tilhørende bøder, en overtrædelse af det danske forbehold overfor Euroen, mener Nikolaj Villumsen

- Statsministeren bryder klart med euroforbeholdet, når hun accepterer, at Danmark kan idømmes bøder. Finanspagten er lagt mere vidtgående end Euroen, da EU vil komme til at styre Danmarks finanspolitik. Thorning burde huske på, at danskerne har stemt nej til Euroen. Derfor er det urimeligt at forpligte Danmark på at skulle betale bøder til EU.

Enhedslisten har allerede stillet et beslutningsforslag i Folketinget om at få en folkeafstemning om finanspagten.

Mandag, 30 januar, 2012 - 12:27

Læs hele Pernilles 1. maj-tale

I Danmark har vi en aftale med hinanden. En god aftale. Vi får hjælp, hvis vi bliver ramt af sygdom eller får en fyreseddel. Vores børn kan få en uddannelse. Vores bedsteforældre får pleje og omsorg efter et langt liv på arbejdsmarkedet. Til gengæld knokler vi og betaler vores skat.

Læs hele Johannes 1. maj-tale

Siden vi stod her sidst, har vi fået nyt statsminister i Danmark. Og jeg er sådan set tilhænger af, at alle lige får en prøveperiode. Men Lars Løkke har snart haft et år på posten, og jeg ved ikke med jer, men jeg er ikke voldsomt imponeret.

God 1. maj

I dag fejrer vi det fællesskab, som vores forældre, vores bedsteforældre og vores oldeforældre har kæmpet for at bygge op, og som giver os alle sammen tryghed og frihed.

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret