Syrien – fredsskabende aktiviteter er nødvendige

Den arabiske revolution har i Syrien udviklet sig til en bitter kamp mellem store dele af civilbefolkningen og regeringen. Store dele af befolkningen viser gennem modige demonstrationer, måned efter måned, deres utilfredshed med regeringen og kravet om demokrati. Den syriske regering har fra starten afvist enhver dialog og reageret yderst brutalt på folkelige demonstrationer og krav om demokrati og social retfærdighed. Mindst 7.000 er blevet dræbt.

Enhedslisten er imod at NATO og andre vestmagter griber ind med militære midler, som man gjorde i Libyen. En sådan intervention vil ikke føre til at det syriske folk får demokrati og social retfærdighed, ligesom NATOs øvrige krige ikke har medført hverken demokrati, social retfærdighed eller fred i de besatte lande. I Syrien kan ingen lande sige sig fri fra direkte interesser.

Det gælder især England og Frankrig som gamle dominerende kolonimagter i området og Tyrkiet som i århundreder havde Syrien som en del af Det Osmanniske rige, men også golflande som Saudi Arabien og Qatar ser Syrien som en del af en regional magtkamp, med sekteriske undertoner, mellem Golfen og Iran. Vesten og Golflandene satser på de reaktionære dele af den syriske opposition, herunder det muslimske broderskab. Det kan føre til kaos, skærpelse af etniske og sekteriske konflikter i Syrien, skærpede modsætninger mellem den arabiske verden og vesten og til forøget vestlig imperialistisk dominans i Mellemøsten.

Enhedslisten støtter det syriske befolknings kamp for demokrati.

Vi kræver, at den danske regering:

• støtter initiativer, der kan sikre en våbenhvile og sikrer forhandling mellem de stridende parter
  • sikrer midler til de nødhjælpsorganisationer, der kan yde hjælp til sårede og nødlidende fra krigenudruster og sende et hospitalskib til Syrien
  • arbejder for, at import af våben til regeringen omgående stoppes
  • sørger for, at Danmark og EU tager imod flygtninge fra Syrien
  • fremmer muligheden for et dansk freds- og konfliktforskningsinstitut, der i samarbejde med andre landes lignende institutter kan bidrage med løsninger på lokale og regionale konflikter
  • fremmer FNs muligheder for at kunne sikre løsning af lokale og regionale konflikter med fredelige og ikke-militære midler
  • aktivt støtter kravet om mellemøsten som atomvåbenfri zone

Enhedslisten vil gennem European Left og andre internationale samarbejdspartnere undersøge mulighederne for at etablere direkte kommunikationskanaler mellem den europæiske venstrefløj og venstreorienterede aktivister fra Syrien. Dette skal ske med henblik på at udvikle konkrete initiativer til solidaritet.

Vedtaget på Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 17.-18. marts 2012

Tirsdag, 20 marts, 2012 - 13:51

Pensionister og lønmodtagere skal ikke betale erhvervslivets PSO-regning

Hele energiaftalen er baseret på en PSO-finansiering efter den gældende model, dvs. at alle elforbrugere bidrager. Under dække af den generelt stigende PSO vil regeringen helt afvikle erhvervslivets bidrag.
27. maj

Samlet folketing udtaler skarp kritik af retsforfølgelse af parlamentarikere i Tyrkiet

I dag vedtog et samlet Folketing en skarp kritik af retsforfølgelsen af folkevalgte parlamentarikere i Tyrkiet, og opfordrede til en genoptagelse af fredsprocessen mellem den tyrkiske regering og PKK.
26. maj

Corydon har været en dyr mand for Danmark

I dag bliver børsprospektet for børsnoteringen af DONG fremlagt. Det fremgår at prospektet, at DONG er mere end 100 milliarder kr. værd, hvilket er mere end tre gange så højt som da staten solgte DONG-aktier til Goldman Sachs.
26. maj

Kontakt Enhedslisten