Syrien – fredsskabende aktiviteter er nødvendige

Den arabiske revolution har i Syrien udviklet sig til en bitter kamp mellem store dele af civilbefolkningen og regeringen. Store dele af befolkningen viser gennem modige demonstrationer, måned efter måned, deres utilfredshed med regeringen og kravet om demokrati. Den syriske regering har fra starten afvist enhver dialog og reageret yderst brutalt på folkelige demonstrationer og krav om demokrati og social retfærdighed. Mindst 7.000 er blevet dræbt.

Enhedslisten er imod at NATO og andre vestmagter griber ind med militære midler, som man gjorde i Libyen. En sådan intervention vil ikke føre til at det syriske folk får demokrati og social retfærdighed, ligesom NATOs øvrige krige ikke har medført hverken demokrati, social retfærdighed eller fred i de besatte lande. I Syrien kan ingen lande sige sig fri fra direkte interesser.

Det gælder især England og Frankrig som gamle dominerende kolonimagter i området og Tyrkiet som i århundreder havde Syrien som en del af Det Osmanniske rige, men også golflande som Saudi Arabien og Qatar ser Syrien som en del af en regional magtkamp, med sekteriske undertoner, mellem Golfen og Iran. Vesten og Golflandene satser på de reaktionære dele af den syriske opposition, herunder det muslimske broderskab. Det kan føre til kaos, skærpelse af etniske og sekteriske konflikter i Syrien, skærpede modsætninger mellem den arabiske verden og vesten og til forøget vestlig imperialistisk dominans i Mellemøsten.

Enhedslisten støtter det syriske befolknings kamp for demokrati.

Vi kræver, at den danske regering:

• støtter initiativer, der kan sikre en våbenhvile og sikrer forhandling mellem de stridende parter
  • sikrer midler til de nødhjælpsorganisationer, der kan yde hjælp til sårede og nødlidende fra krigenudruster og sende et hospitalskib til Syrien
  • arbejder for, at import af våben til regeringen omgående stoppes
  • sørger for, at Danmark og EU tager imod flygtninge fra Syrien
  • fremmer muligheden for et dansk freds- og konfliktforskningsinstitut, der i samarbejde med andre landes lignende institutter kan bidrage med løsninger på lokale og regionale konflikter
  • fremmer FNs muligheder for at kunne sikre løsning af lokale og regionale konflikter med fredelige og ikke-militære midler
  • aktivt støtter kravet om mellemøsten som atomvåbenfri zone

Enhedslisten vil gennem European Left og andre internationale samarbejdspartnere undersøge mulighederne for at etablere direkte kommunikationskanaler mellem den europæiske venstrefløj og venstreorienterede aktivister fra Syrien. Dette skal ske med henblik på at udvikle konkrete initiativer til solidaritet.

Vedtaget på Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 17.-18. marts 2012

Tirsdag, 20. marts 2012 - 13:51

Pernille Skipper besøger fængslede parlamentarikere i Tyrkiet

Pernille Skipper tager onsdag til fredag til Tyrkiet for at besøge lederne af det pro-kurdiske venstrefløjsparti HDP, der sidder fængslet på baggrund af terroranklager.
7. dec

Pernille Skipper er glad for udsigten til aftale med Europol

Danmark ser ud til at kunne få den mellemstatslige aftale om Europol, som en række ja-partier ellers havde afskrevet.
6. dec

Hjælp de civile i Aleppo, Samuelsen

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, opfordrer før dagens møde i Folketingets Udenrigspolitiske Nævn udenrigsminister Anders Samuelsen til at sætte alle kræfter ind for at hjælpe civilbefolkningen i Aleppo.
2. dec

Kontakt Enhedslisten