Kirke og religion

Religion er en privat sag. Derfor skal kirke og stat skilles ad, og loven skal behandle alle trosretninger lige.

Folkekirken skal ikke have statstilskud

Folkekirken modtager hvert år millioner af skattekroner – også fra de danskere, som slet ikke er medlemmer. Det er ikke rimeligt, at én trosretning privilegeres på den måde. Derfor skal folkekirkens statstilskud og skattefradrag droppes, så den får samme økonomiske vilkår som andre trossamfund og foreninger.

Folkekirken skal ikke have juridisk autoritet

Registrering af ægteskaber, fødsler, navne og dødsfald hører hjemme hos de offentlige myndigheder. Hverken folkekirken eller andre trossamfund skal have juridisk autoritet på de punkter. Hvad man bagefter har lyst til at tilføje religiøse ritualer, vedkommer ikke det offentlige. Det skal være et helt frit valg.

Nej til diskrimination på grund af religion

Ingen skal diskrimineres på grund af tro. Vi vil derfor ikke acceptere, at nogen tvinges til eller forbydes at bære religiøse symboler i det offentlige rum. For eksempel skal kvinder frit kunne vælge hovedtørklæder til eller fra – med mindre det giver problemer med sikkerhed eller hygiejne på arbejdspladsen.

Alle politikområder