EU-politik

Enhedslisten er tilhænger af internationalt samarbejde

Men vi er imod det nuværende EU-samarbejde. Det er vi fordi EU er styret af en målsætning om økonomisk vækst uden hensyntagen til mennesker og miljø og fordi EU er med til at underminere et levende og deltagende demokrati.

Enhedslisten tænker globalt

Sammen med andre vender vi os mod udbytning og undertrykkelse i hele verden. Vi vil gøre op med de multinationale virksomheders udbytning og med de magthavere, som støtter dem. Den Europæiske Union bliver brugt til denne udbytning. En opløsning af EU er nødvendig for at skabe et andet samfund i Europa og i verden.

Mennesker før marked

EU bygger på et grundlag, der sætter markedet og hensynet til handel over sundhed, miljø og velfærd. Enhedslisten vil en politik, der sætter miljø og mennesker højere end virksomheders profit. Derfor arbejder vi for et brud med EU's indre marked, og for at hvert EU-land, i modsætning til i dag, kan lave bedre regler end dem der er vedtaget i EU.

For et levende demokrati

I takt med at EU får mere magt tages magten fra nationale parlamenter og overlades enten til virksomheder eller til EU's lukkede institutioner. Det betyder, at det bliver vanskeligere at have et levende og deltagende demokrati, hvor man som borger kan arbejde på at påvirke de beslutninger, som har indflydelse på ens egen hverdag.

Vi har en vision om et globalt samarbejde, som fremmer demokrati, velfærd og solidaritet. Skal denne vision lykkes, kræver det en aktiv indsats. Vi har alle et ansvar.

Se vores politik på:

Ny forfatningstraktat - Enhedslisten kræver en folkeafstemning

De 4 forbehold

Enhedslistens alternativ til EU-forfatningen

Euroen

læs mere om vores EU-politik:

Link til øvrige tekster om EU

Onsdag, 22 august, 2007 - 15:05

Enhedslisten glæder sig over kvart milliard til kollektiv trafik

Busser, der kommer hurtigere gennem byen, nye supercykelstier og bedre kollektiv trafik i yderområderne. Det er resultatet af en aftale, som Enhedslisten har indgået med regeringen, SF og DF.
22. maj

Ris og ros til regeringens børnepakke

Efter lang ventetid er regeringen i dag kommet med deres børnepakke. Den indeholder flere penge til børneområdet, men ingen minimumsnormeringer.
21. maj

Pant på tyske dåser er markant sejr for miljøet

Mere en 10 års pres fra blandt andet Enhedslisten har nu resulteret i en aftale om betaling af pant på øl og sodavandsdåser købt i Tyskland.
20. maj