EU-politik

Enhedslisten er tilhænger af internationalt samarbejde

Men vi er imod det nuværende EU-samarbejde. Det er vi fordi EU er styret af en målsætning om økonomisk vækst uden hensyntagen til mennesker og miljø og fordi EU er med til at underminere et levende og deltagende demokrati.

Enhedslisten tænker globalt

Sammen med andre vender vi os mod udbytning og undertrykkelse i hele verden. Vi vil gøre op med de multinationale virksomheders udbytning og med de magthavere, som støtter dem. Den Europæiske Union bliver brugt til denne udbytning. En opløsning af EU er nødvendig for at skabe et andet samfund i Europa og i verden.

Mennesker før marked

EU bygger på et grundlag, der sætter markedet og hensynet til handel over sundhed, miljø og velfærd. Enhedslisten vil en politik, der sætter miljø og mennesker højere end virksomheders profit. Derfor arbejder vi for et brud med EU's indre marked, og for at hvert EU-land, i modsætning til i dag, kan lave bedre regler end dem der er vedtaget i EU.

For et levende demokrati

I takt med at EU får mere magt tages magten fra nationale parlamenter og overlades enten til virksomheder eller til EU's lukkede institutioner. Det betyder, at det bliver vanskeligere at have et levende og deltagende demokrati, hvor man som borger kan arbejde på at påvirke de beslutninger, som har indflydelse på ens egen hverdag.

Vi har en vision om et globalt samarbejde, som fremmer demokrati, velfærd og solidaritet. Skal denne vision lykkes, kræver det en aktiv indsats. Vi har alle et ansvar.

Se vores politik på:

Ny forfatningstraktat - Enhedslisten kræver en folkeafstemning

De 4 forbehold

Enhedslistens alternativ til EU-forfatningen

Euroen

læs mere om vores EU-politik:

Link til øvrige tekster om EU

Onsdag, 22 august, 2007 - 15:05

Samfundsøkonomisk tåbeligt med nedskæringer på børn

Der er lagt op til massive nedskæringer på børn og unge, når kommunerne i de kommende uger færdiggør deres budgetter for 2016. Hul i hovedet, mener Jakob Sølvhøj.
3. sep

Glem alt om dagpengekommissionen

60.000 har nu mistet deres dagpengeret, viser nye dramatiske tal fra A-kassernes Samvirke.
3. sep

Enhedslisten kalder Støjberg i samråd

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg skal forklare, hvorfor hun trodser Folketingets flertal og nægter at optage knap 2.500 ansøgere på det kommende lovforslag om indfødsretsmeddelelse.
2. sep

Kontakt Enhedslisten