Flere hænder, mere i løn

FLERE HÆNDER

Flere ansatte betyder mindre stress og nedslidning
samt mere overskud til børn, unge, syge og ældre. 200.000 offentligt ansatte forlader arbejdsmarkedet i løbet af de næste 10 år. Enhedslisten vil erstatte de 200.000 og tiltrække 100.000 ekstra offentligt ansatte, fordi vi allerede i dag har brug for flere hænder til at sikre velfærden.

Der er masser af ledige hænder
, hvis arbejdsmarkedspolitikken bliver indrettet efter mennesker.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:

- Enhedslisten har lavet en plan for, hvordan man kan fordele arbejdet, og hvordan man kan få de arbejdsløse i arbejde. Vores redskaber til flere hænder er blandt andet et opgør med aktivering, opkvalificering gennem uddannelse og oprettelse af fleksjobs.

- Derudover ønsker mere end 100.000 deltidsansatte at arbejde på fuld tid. Hvis alle, der vil, får ret til fuld tid, svarer det til 30.000 flere fuldtidsstillinger.

MERE I LØN

Det skal være attraktivt at arbejde med den offentlige velfærd. Lønnen skal op og tempoet ned, så der bliver tid til velfærd.

De lavtlønnede offentligt ansatte skal have et lønløft på gennemsnitligt 6000 kroner, fordelt på 2000 kroner mere om måneden gennem tre år. Der skal afsættes en pulje på 11 mia. på finansloven til lønstigninger for alle de lavtlønnede indenfor det offentlige. Fordelingen er op til overenskomstforhandlingerne.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:
- I alle de kommuner, hvor vi er repræsenteret, har vi stillet forslag om, at man står sammen i KL om at kræve flere penge til et betydeligt lønløft til de lavtlønnede offentligt ansatte.

- I folketinget har vi rettet henvendelse til DF, RV, S og SF om at lave et alternativt flertal udenom regeringen, så der kan komme penge til de lavtlønnede. Hvis DF havde villet være med, havde vi haft flertal for et lønløft nu, så ville der være bedre muligheder for overenskomstforhandlingerne til foråret.

Torsdag, 25 oktober, 2007 - 12:52

Enhedslistens trækker forskningsminister i samråd om uddannelsesfyringer

Københavns universitet fyrer i dag hundredevis af medarbejdere, som konsekvens af regeringens nedskæringer. Det er dybt bekymrende for vores videnssamfund mener Eva Flyvholm, og indkalder Esben Lunde Larsen i samråd om fyringerne og kvaliteten på vores uddannelserne. Eva Flyvholm siger:
9. feb

Kvalitetsfald i uddannelser vil forværres af nedskæringer

Berlingske beskriver i dag, hvordan censorformændene inden for erhvervssprog råber vagt i gevær over faldende kvalitet på universiteterne. En tendens, der kun vil blive værre, når konsekvenserne af fremdriftsreformen og nedskæringer rammer i de kommende år.
8. feb

Stop dansk deltagelse i jagt på Snowden

Justitsministeren indrømmer i dag i et brev til Folketingets retsudvalg, at han onsdag fejlinformerede Folketinget om det hidtidige danske samarbejde med den amerikanske regering om at fange whistlebloweren Edward Snowden.
5. feb

Kontakt Enhedslisten