Flere hænder, mere i løn

FLERE HÆNDER

Flere ansatte betyder mindre stress og nedslidning
samt mere overskud til børn, unge, syge og ældre. 200.000 offentligt ansatte forlader arbejdsmarkedet i løbet af de næste 10 år. Enhedslisten vil erstatte de 200.000 og tiltrække 100.000 ekstra offentligt ansatte, fordi vi allerede i dag har brug for flere hænder til at sikre velfærden.

Der er masser af ledige hænder
, hvis arbejdsmarkedspolitikken bliver indrettet efter mennesker.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:

- Enhedslisten har lavet en plan for, hvordan man kan fordele arbejdet, og hvordan man kan få de arbejdsløse i arbejde. Vores redskaber til flere hænder er blandt andet et opgør med aktivering, opkvalificering gennem uddannelse og oprettelse af fleksjobs.

- Derudover ønsker mere end 100.000 deltidsansatte at arbejde på fuld tid. Hvis alle, der vil, får ret til fuld tid, svarer det til 30.000 flere fuldtidsstillinger.

MERE I LØN

Det skal være attraktivt at arbejde med den offentlige velfærd. Lønnen skal op og tempoet ned, så der bliver tid til velfærd.

De lavtlønnede offentligt ansatte skal have et lønløft på gennemsnitligt 6000 kroner, fordelt på 2000 kroner mere om måneden gennem tre år. Der skal afsættes en pulje på 11 mia. på finansloven til lønstigninger for alle de lavtlønnede indenfor det offentlige. Fordelingen er op til overenskomstforhandlingerne.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:
- I alle de kommuner, hvor vi er repræsenteret, har vi stillet forslag om, at man står sammen i KL om at kræve flere penge til et betydeligt lønløft til de lavtlønnede offentligt ansatte.

- I folketinget har vi rettet henvendelse til DF, RV, S og SF om at lave et alternativt flertal udenom regeringen, så der kan komme penge til de lavtlønnede. Hvis DF havde villet være med, havde vi haft flertal for et lønløft nu, så ville der være bedre muligheder for overenskomstforhandlingerne til foråret.

Torsdag, 25 oktober, 2007 - 12:52

Folketingsgruppen har valgt Pernille Skipper som ny politisk ordfører

Enhedslistens folketingsgruppe har i dag besluttet at vælge Pernille Skipper som ny politisk ordfører. Hun erstatter dermed Johanne Schmidt-Nielsen, som har bestridt posten siden 2008.
4. maj

Kampflyhøring i morgen klokken 9. Tilmelding her.

Enhedslisten og Alternativet inviterer til høring om åbenhed om indkøb af nye kampfly. Høringen er åben for alle og finder sted onsdag den 4. maj kl. 9-12 i Fællessalen på Christiansborg.
3. maj

Nyt dagpengesystem er utrygt og usolidarisk

Onsdag d. 4. maj behandler Folketinget lovforslag om nyt dagpengesystem. Enhedslisten mener, det er utrygt og usolidarisk, og spørger Socialdemokraterne, om de har opgivet kampen mod VKO´s forringelser af dagpengene.
3. maj