Enhedslistens klimaplan 2030

– en socialt retfærdig vej til det grønne samfund

Det, du ser her, er den første af sin slags i Danmark – en samlet og fuldt finansieret klimaplan, der anviser vejen til at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 pct. i 2030. Det er et afgørende skridt på vejen mod et CO2-neutralt samfund.

Vi har travlt, og der er sten på vejen. Men vi kan nå at ændre retning, hvis vi er mange nok, der går sammen. God læsning.

Hent klimaplanen som PDF

Sådan finansieres Enhedslistens klimaplan 2030 (PDF)

Lad os love hinanden en hurtig og socialt retfærdig grøn omstilling

Det er muligt at mindske Danmarks klimabelastning tilstrækkeligt, overholde de internationale målsætninger og skabe et samfund, hvor vi ikke udleder mere CO2, end vi optager. Uden at det går ud over dem med de mindste indkomster.

Det beviser vi med den plan, du nu sidder med.

Vi viser, at der er masser af grund til optimisme, håb og til at slås for forandring. At det kan lade sig gøre at foretage den nødvendige omstilling i tide.

Denne plan ikke bare endnu en klimaplan i rækken. For en plan, der berører enkelte områder af samfundet, er ikke nok. Vi skal bygge vindmøller, men vi kan ikke undgå også at gøre noget ved benzin- og dieselbilerne. For det første, fordi vi ellers ikke når at gøre tilstrækkeligt i tide, og for det andet fordi klimabelastningen ligesom velstanden er meget ulige fordelt.

Vi er oppe mod tunge, økonomiske interesser i landbruget, hos olieselskaber og hos andre, der har tjent meget på at belaste klimaet, men skal vænne sig til markant mindre. Svaret er altså ikke bare at overlade det hele til “grøn vækst” på det frie marked.

Vi skal i gang med store forandringer, men vi kan ikke kræve lige meget af alle. Det vil være dybt uretfærdigt og af gode grunde skabe stor, folkelig modstand – måske gøre det umuligt at nå i mål.
Derfor skal Enhedslistens klimaplan sikre, at det er muligt at leve et godt og trygt liv for almindelige mennesker – både i byen og på landet. Og de mennesker, hvis job bliver truet af omstillingen, skal hjælpes videre til nogle af de mange nye, grønne job, der bliver skabt. Mens de virksomheder, der sviner mest og tjener mest, skal betale mest.

Der er med andre ord ikke bare brug for en række enkeltstående forslag. Der er brug for en ny, grøn samfundskontrakt. Vi skal love hinanden, at vi som individer og som samfund skal leve hundrede procent inden for klodens grænser, og at vi er villige til at gennemføre det, der skal til. Til gengæld må de nødvendige forandringer ikke bidrage til at øge den ulighed, der allerede er på himmelflugt.

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om Enhedslistens klimaplan

KLIMAEFFEKT AF PLANEN

Med Enhedslistens klimaplan vil Danmark være på en kurs, hvor vi i 2040 ikke udleder flere drivhusgasser, end vi kan optage. Planen overopfylder endda vores målsætninger og vil derfor gøre den sidste del af omstillingen fra 2030-2040 nemmere.

Energiaftalen fra 2018 og andre, mindre tiltag reducerer Danmarks CO2-udledninger frem mod 2030 med ti millioner ton. Enhedslistens tiltag vil yderligere reducere Danmarks klimabelastning med over 21 millioner ton. Hvis den gennemføres vil de danske CO2-udledninger være mere end halveret i 2030 i forhold til i dag.

100 dage med Enhedslisten