Enhedslisten modtager pris fra palæstinensisk præsident

Det palæstinensiske selvstyres Præsident Mahmoud Abbas har tildelt Enhedslisten en pris, som en anerkendelse af partiets mangeårige støtte og solidaritet med det palæstinensiske folk.

Prisen vil blive overrakt til Enhedslistens udenrigspolitiske ordfører Rune Lund, af det palæstinensiske selvstyres repræsentant i Danmark.

Overrækkelsen sker ved en reception torsdag den 7. juni kl. 12.00 hos Enhedslisten på Christiansborg.

Rune Lund siger i den anledning:

- Vi er meget beærede over anerkendelsen fra den palæstinensiske præsident. Prisen er først og fremmest en anerkendelse af de mange aktivister i Enhedslisten, der både i Danmark og i Palæstina har lavet solidaritetsarbejde med det palæstinensiske folk.

- Besættelsen af de palæstinensiske områder er en af verdens vigtigste problemer. En afslutning af besættelsen vil have stor betydning for skabelsen af mere fredelige forhold – også i resten af verden. Derfor har Palæstina-spørgsmålet altid stået centralt hos Enhedslisten – både i det parlamentariske og det udenomsparlamentariske arbejde.

En række andre personer og organisationer, herunder nobelprismodtageren Mairead Maguire og den israelske fredsbevægelse Gush Shalom, har modtaget samme anerkendelse, som Enhedslisten.

Onsdag, 6 juni, 2007 - 10:08

Læs hele Pernilles 1. maj-tale

I Danmark har vi en aftale med hinanden. En god aftale. Vi får hjælp, hvis vi bliver ramt af sygdom eller får en fyreseddel. Vores børn kan få en uddannelse. Vores bedsteforældre får pleje og omsorg efter et langt liv på arbejdsmarkedet. Til gengæld knokler vi og betaler vores skat.

Læs hele Johannes 1. maj-tale

Siden vi stod her sidst, har vi fået nyt statsminister i Danmark. Og jeg er sådan set tilhænger af, at alle lige får en prøveperiode. Men Lars Løkke har snart haft et år på posten, og jeg ved ikke med jer, men jeg er ikke voldsomt imponeret.

God 1. maj

I dag fejrer vi det fællesskab, som vores forældre, vores bedsteforældre og vores oldeforældre har kæmpet for at bygge op, og som giver os alle sammen tryghed og frihed.

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret