Oppositionen ude af fiskeriforhandlinger

- Reelt ønskede regeringen ikke at indgå en aftale, som kunne sikre kystfiskeriet og det miljømæssigt mest skånsomme fiskeri. I stedet satsede man ensidigt på en aftale med Dansk Folkeparti, som betyder, at værdien af de danske fisk kapitaliseres og som vil føre til en koncentration af det danske fiskeri på større både. Derfor valgte oppositionen at forlade forhandlingerne klokken 2 natten til onsdag, udtaler Per Clausen, fødevareordfører for Enhedslisten.

- Regeringen kunne have fået en aftale, som på en række områder levede op til regeringens ønsker. Det eneste oppositionen krævede var sikkerhed for, at kystfiskeriet og det miljøskånsomme fiskeri blev sikret vækst i fremtiden. Det ønskede regeringen ikke og derfor blev der ikke noget forlig om reguleringen af det danske fiskeri, slutter Per Clausen.

Onsdag, 26 oktober, 2005 - 00:00

Det offentlige har brug for en indliciteringsstrategi

Bios fejlslagne ambulancedrift, færre kommunale daginstitutioner og milliardunderskud i kommunerne. Det er blot tre af ugens historier om, hvordan private virksomheder, der fungerer efter profithensyn, fører til forringelser i velfærden.
26. jul

Seniorjobordning god for samfundet

Enhedslisten mener, det er frækt og dumt af DA at kræve seniorjobordning afskaffet. Partiet kræver af S og DF at de nedlægger veto mod forringelser af ordningen.
25. jul

Grotesk at udvise lesbiske til Uganda

Enhedslisten mener, det er grotesk, at udlændingestyrelsen vil udvise lesbiske asylansøgere til Uganda. Integrationsminister Inger Støjberg må gå ind i sagen og sørge for at de pågældendes rettigheder bliver respekteret.
22. jul