Ligestilling, køn og seksualitet

Ligestilling er ikke bare den enkeltes ansvar, og Danmark sakker bagud i forhold til Norden og Europa. Det vi lave om på. Ingen skal frygte for deres velvære eller muligheder i livet på grund af deres køn eller seksualitet.

Fair og lige løn

Kvindekamp er stadig klassekamp, når såkaldte ”kvindefag” lønnes lavere end tilsvarende mandsdominerede fag. I 2022 er det stadig lavtlønnet arbejde at holde et menneske i hånden, når vedkommende dør, at sikre, at små børn har en tryg og god dagligdag og at give behandling og omsorg til syge. Det vil vi lave om på. Der skal afsættes fem milliarder kroner nu og her til et lønløft af offentlige omsorgsfag og samtidig udarbejdes en plan for, hvordan vi sikrer ligeløn på sigt.

Familier i alle regnbuefarver

Lovgivningen skal opdateres, så den følger med moderne, mangfoldige familiemønstre. For eksempel består mange familier i praksis af mere end to forældre – eksempelvis af mor, medmor og far. Det skal også kunne lade sig gøre rent juridisk, så alle barnets forældre har lov til at tage barnet til læge, og så barnet kan arve sine forældre.

Nej til diskrimination og vold

Diskrimination på grund af køn, kønsidentitet eller seksualitet er et faktum i Danmark. Diskrimination, der ender i vold for tusindvis af LGBT+-personer hvert år. Derfor skal vi fortsat bekæmpe homo- og transfobi. Samtidig er partnervold stadig den største enkeltstående drabsårsag i Danmark. Vi skal udvide tilbuddene til både voldsramte og voldsudøvere og gøre det nemmere at forlade voldelige partnere.

Læs Enhedslistens feministiske delprogram

Læs her Enhedslistens positionspapir om transkønnethed

Alle politikområder