STOP CETA

Folketinget behandler i disse dage tiltrædelsen til handelsaftalen mellem EU og Canada (CETA). Handelsaftalen kan få store konsekvenser for danske lønmodtagere, og aftalen binder Danmark 20 år frem. CETA-aftalen vil åbne op for at multinationale selskaber kan anlægge millioner-sager imod Danmark, hvis Folketinget vedtager ny lovgivning, selskaberne ikke bryder sig om. Helt uden for de danske domstole. Det er udemokratisk og vil have vidtrækkende konsekvenser for Danmarks mulighed for at sikre ordenligt arbejdsmiljø, forbrugerbeskyttelse og miljøstandarder.

Vil vi have folkeafstemning om CETA

Tiltræder Danmark CETA, vil det binde Folketinget de næste 20 år frem i tiden. Derfor mener Enhedslisten, at det eneste rigtige vil være at give den danske befolkning mulighed for gennem en folkeafstemning at afgøre, om vi skal binde os på noget så afgørende mange år ud i fremtiden. Vi har sammen med Alternativet stillet forslag om at udskrive en vejledende folkeafstemning om Danmarks tilslutning til CETA for på den måde at give befolkningen mulighed for at blive hørt. Det er langt mere demokratisk end blot at vedtage tiltrædelsen i Folketingssalen, hvor opmærksomheden er noget mindre.

Forskel mellem magthavere og befolkning

I EU-spørgsmål ser vi ofte, at der er kæmpe forskel på, hvad magthaverne mener, og hvad befolkningen mener. Det så vi senest med folkeafstemningen om retsforbeholdet, hvor et kæmpe flertal i Folketinget anbefalede danskerne at stemme ja, men et stort flertal i befolkningen stemte nej til at opgive vores forbehold. Derfor synes vi i Enhedslisten, at det er god skik at spørge befolkningen i EU-spørgsmål, hvor man træffer store uigenkaldelige beslutninger på deres vegne.

Læs mere på stop-ceta.dk

Alle kampagner