Whistleblowers skal have hjælpende hånd

Offentlige ansattes ytringsfrihed skal styrkes. Det mener oppositionen, men regeringen er imod et forslag, der skal gøre det lettere at fortælle om uredelige forhold i det offentlige. Forslaget må nu vente på at blive gennemført under en ny regering.

På foranledning af Enhedslisten fremsatte en samlet opposition den 2. februar et forslag, som skal sikre offentlig ansattes ytringsfrihed.

Opgør med selvcensur og misforstået loyalitet

Ytringsfriheden i den offentlige sektor skal styrkes ved at oprette et uafhængigt nævn, der kan rådgive og støtte ansatte, der ønsker at fortælle offentligheden om problematiske forhold på arbejdspladsen. Nævnet skal være med til at forebygge, at offentligt ansatte censurerer sig selv af misforstået loyalitet eller af frygt for konsekvenserne.

Samtidig lægger forslaget op til omvendt bevisbyrde. Med andre ord er det arbejdsgiveren, der skal bevise, at en fyring eller forflyttelse ikke skyldes, at den ansatte har brugt sin ytringsfrihed.

Fagforeninger bakker op om forslag

Oppositionen er enige om forslaget – og det er de offentligt ansattes organisationer også. F.eks. siger Betina Post fra Socialrådgiverforening til sagbladet Information:

- Det er i alles interesse, at man sikrer, at der ikke forputter sig ting i den offentlige administration, der ikke tåler dagens lys.

Bente Sorgenfrey, der er formand for FTF, påpeger, at der er brug for nye tiltag:

- Vi oplever løbende, at det er et problem, og det bliver endnu mere aktuelt med tidens fyringer og nedskæringer.

Forslag gennemføres under ny regering

Alligevel afviste regeringen og Dansk Folkeparti forslaget.

Det er dog et markant fremskridt, at både Socialdemokratiet, Radikale og SF bakker op om forslaget. Enhedslisten har tidligere fremsat et lignende forslag, som dengang fik opbakning af SF. Retsordfører Line Barfod kalder det derfor en kæmpe sejr, at oppositionen i dag står samlet i spørgsmålet. Det betyder også, at forslaget kan ventes vedtaget under en socialdemokratisk ledet regering.

Læs ”B 64  Forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af et nævn til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed”

Onsdag, 3. februar 2010 - 13:53

Pernille Skipper besøger fængslede parlamentarikere i Tyrkiet

Pernille Skipper tager onsdag til fredag til Tyrkiet for at besøge lederne af det pro-kurdiske venstrefløjsparti HDP, der sidder fængslet på baggrund af terroranklager.
7. dec

Pernille Skipper er glad for udsigten til aftale med Europol

Danmark ser ud til at kunne få den mellemstatslige aftale om Europol, som en række ja-partier ellers havde afskrevet.
6. dec

Hjælp de civile i Aleppo, Samuelsen

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, opfordrer før dagens møde i Folketingets Udenrigspolitiske Nævn udenrigsminister Anders Samuelsen til at sætte alle kræfter ind for at hjælpe civilbefolkningen i Aleppo.
2. dec

Kontakt Enhedslisten