Whistleblowers skal have hjælpende hånd

Offentlige ansattes ytringsfrihed skal styrkes. Det mener oppositionen, men regeringen er imod et forslag, der skal gøre det lettere at fortælle om uredelige forhold i det offentlige. Forslaget må nu vente på at blive gennemført under en ny regering.

På foranledning af Enhedslisten fremsatte en samlet opposition den 2. februar et forslag, som skal sikre offentlig ansattes ytringsfrihed.

Opgør med selvcensur og misforstået loyalitet

Ytringsfriheden i den offentlige sektor skal styrkes ved at oprette et uafhængigt nævn, der kan rådgive og støtte ansatte, der ønsker at fortælle offentligheden om problematiske forhold på arbejdspladsen. Nævnet skal være med til at forebygge, at offentligt ansatte censurerer sig selv af misforstået loyalitet eller af frygt for konsekvenserne.

Samtidig lægger forslaget op til omvendt bevisbyrde. Med andre ord er det arbejdsgiveren, der skal bevise, at en fyring eller forflyttelse ikke skyldes, at den ansatte har brugt sin ytringsfrihed.

Fagforeninger bakker op om forslag

Oppositionen er enige om forslaget – og det er de offentligt ansattes organisationer også. F.eks. siger Betina Post fra Socialrådgiverforening til sagbladet Information:

- Det er i alles interesse, at man sikrer, at der ikke forputter sig ting i den offentlige administration, der ikke tåler dagens lys.

Bente Sorgenfrey, der er formand for FTF, påpeger, at der er brug for nye tiltag:

- Vi oplever løbende, at det er et problem, og det bliver endnu mere aktuelt med tidens fyringer og nedskæringer.

Forslag gennemføres under ny regering

Alligevel afviste regeringen og Dansk Folkeparti forslaget.

Det er dog et markant fremskridt, at både Socialdemokratiet, Radikale og SF bakker op om forslaget. Enhedslisten har tidligere fremsat et lignende forslag, som dengang fik opbakning af SF. Retsordfører Line Barfod kalder det derfor en kæmpe sejr, at oppositionen i dag står samlet i spørgsmålet. Det betyder også, at forslaget kan ventes vedtaget under en socialdemokratisk ledet regering.

Læs ”B 64  Forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af et nævn til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed”

Onsdag, 3 februar, 2010 - 13:53

Støttemarkeringer for grækerne i København og Aarhus

I dag torsdag d. 2. juli kl. 17 vil der i både København og Aarhus være støttemarkeringer for grækernes ret til folkeafstemning og protest mod EU’s forsøg på afpresning af den græske regering og befolkning.
2. jul

Enhedslisten: Stat og kommuner må støtte kamp mod RyanAir

Arbejdsretten har i dag afgjort, at den danske fagbevægelse lovligt kan konflikte mod RyanAir. Enhedslisten ser frem til, at fagbevægelsen om få dage kan iværksætte konflikten, så de danske lønmodtagere i fællesskab kan skabe ordnede forhold i flybranchen.
1. jul

Enhedslisten skoser SF og Alternativets støtte til Løkkes boligjobordning

Enhedslisten undrer sig over at SF og Å har sagt ja til en socialt skæv boligjobordning. Fungerende skatteordfører Finn Sørensen siger:
29. jun