EU-topmøde tester demokratiet i EU

I dag mødes statsminister Helle Thorning-Schmidt med EU’s øvrige stats- og regeringschefer ved et EU-topmøde, der tegner dramatisk efter de græske valg.

I den forbindelse bør Thorning lægge pres på den tyske forbundskansler Angela Merkel og de øvrige regeringschefer for at få dem til at gøre op med sparepolitikken.

Europaordfører Nikolaj Villumsen siger:

– EU’s sparepolitik har grundlæggende fejlet. EU-eliten har skabt en falsk fortælling om, at hvis bare vi sparer nok, så kommer der vækst. Men resultatet har været det modsatte. Lige nu ser vi konsekvenserne af sparepolitikken i Grækenland. Mennesker må gå fra hus og hjem. Halvanden million grækere har ikke råd til sygesikring, og arbejdsløsheden eksploderer.

– Jeg mener, at en genforhandling af den græske gæld og et opgør med sparepolitikken er den eneste realistiske vej ud af krisen. Jeg vil derfor opfordre Thorning til arbejde for at sætte gang i den europæiske økonomi på dagens EU-topmøde.

– Dette topmøde bliver en demokratisk lakmusprøve for EU. Det græske folk har ved valget sagt klart fra over for en fejlslagen EU-politik. EU’s ledere taler høj og flot i skåltalere om det europæiske demokrati. Men vi har endnu til gode at se, at det er noget, man mener i praksis. Vil EU respektere grækernes valg? Ellers vil EU fortsat være et elitært projekt, hvor de største og stærkeste økonomier med Tyskland i spidsen kan behandle de resterende efter forgodtbefindende.