God DSB-aftale på plads

Enhedslisten har lavet en aftale med regeringen, der forhindrer privatisering af DSB og forbedrer forholdene for passagerer med og uden handikap.

Den nye aftale om en DSB-kontrakt byder blandt andet på 10 % flere tog og 25 % flere siddepladser. Og så fik Enhedslisten sløjfet de borgerliges besparelser på 313 millioner årligt og sat en stopper for yderligere tvangsprivatisering af DSB.

Nej til privatisering og social dumping

For Enhedslisten har det været afgørende at skærme DSB mod mere hovedløs privatisering, hvor private firmaer skal ind og tjene penge på danske pendlere og togrejsende, forklarer transportordfører Henning Hyllested.

– Alle husker de mislykkede erfaringer fra kystbanen, som skabte kaos for togpassagerer og store omkostninger. Højrefløjens ønske om mere tvangsprivatisering af togstrækninger er helt væk i den nye aftale, siger han.

– Arbejdsforholdene for de ansatte har også været vigtige for Enhedslisten. Vi vil for alt i verden undgå en situation, hvor private leverandører trækker profit ud af vores togdrift ved at presse løn og arbejdsvilkår, som vi har set det på fx metrobyggeriet. Vi skal ikke have Ryan-Air på skinner. Det har regeringen heldigvis imødekommet.

Kollektiv transport – uanset handikap

Transportordfører Henning Hyllested glæder sig over, at flere tog bliver sat ind, og at det samtidig er lykkedes at sætte handikaptilgængelighed på dagsordenen.

– I Enhedslisten mener vi, at vores kollektive transport skal være for alle, og her halter Danmark i praksis bagefter sammenlignet med mange andre europæiske lande, siger han.

– Hidtil har fx kørestolsbruger skullet booke hjælp til at komme med toget med mindst 48 timers varsel, og så er den kollektive trafik jo reelt ubrugelig. Det varsel får vi reduceret til 24 timer efter sommerferien, og på sigt skal varslet ned på to timer.