Regering i mindretal om udviklingsbistand?

Som det allersidste punkt på Folketingets dagsorden i år står SFs forslag om at annullere 1,4 mia kr. af besparelserne på udviklingsbistanden for 2015. Det interessante bliver, om Konservative Folkeparti står fast og undlader at stemme, som de har varslet. Hermed vil der være et flertal imod regeringen.

Christian Juhl, Enhedslistens udviklingsordfører, siger:

– Det vil være en stor sejr for verdens fattigste, hvis det vil lykkes at sikre et flertal i dag. 1,4 mia. kr. kan betyde rigtig meget.

– Venstre-regeringens meget blodige nedskæringer i finansloven har skabt stor usikkerhed hos samarbejdspartnere i 3. verden, – for slet ikke at tale om de mange fyringer, der er igangsat på baggrund af nedskæringerne, der nærmer sig 5 mia. kr fra 2016. Hvis ikke flygtningeudgifterne i Danmark tælles med, er dansk udviklingsbistand nede på under 0,5 pct. af BNI.

– Det er foruroligende at Danmark som en af sværvægterne i udviklingsbistand så hurtigt bevæger sig ned blandt letvægterne. I det lys vil et flertal for dagens forslag være godt, omend midlertidigt  hjælp til verdens fattigste