Ny sag om social dumping. EL vil genfremsætte forslag om arbejdsklausuler ved alle offentlige udbud

DR bringer her til aften endnu en skrækkelig historie om social dumping. Denne gang begået af et nedrivningsfirma, IC Group, som har arbejdet for en række kommuner og regioner i hele landet.

Ordfører mod social dumping for Enhedslisten, Henning Hyllested, siger i den anledning:

– Denne sag med IF Group understreger, hvor vigtigt, det er, at det ikke kun er statslige anlægsprojekter, der er omfattet af kravet om obligatoriske arbejdsklausuler. Kommuner og regioner er ikke omfattet af kravet, som staten er det. Enhedslisten har ihærdigt forsøgt at komme igennem med dette krav – også over for SRSF-regeringen i sin tid, men er ikke lykkedes med det.

Enhedslisten vil derfor genfremsætte vores forslag om, at kommuner og regioner skal indføre arbejdsklausuler i deres udbud.

– Men sagen understreger også, at krav om aflønning efter danske overenskomstmæssige forhold skal følges op af myndighederne med kontrol af, om kontrakternes arbejdsklausuler nu også overholdes. Akkurat ligesom Københavns kommune har gjort ved at ansætte et uvildigt firma (Veritas) til at kontrollere lønforholdene på de københavnske byggeprojekter, som kommunen er involveret i.

– Eller man kunne jo bede fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer om at danne en kontrolgruppe, som kan rykke ud ved mistanke om snyd og underbetaling ved regionale og kommunale projekter. Fagforeningerne har allerede lang erfaring med dette, men både fagforeninger og de arbejdsgivere, der har orden i tingene, har en interesse i at bekæmpe unfair konkurrence. Ved Metrobyggeriet har fagforeningerne jo eksempelvis fået mulighed for at indrette et kontor på byggepladsen.

– IF Group har tilsyneladende også udført nedrivningsarbejde som underentreprenør. Det problem kan man hurtigt komme til livs, hvis man indfører det kædeansvar, som Enhedslisten har foreslået gang på gang. Og som betyder, at hovedentreprenøren hæfter for eventuel underbetaling og snyd hos en underentreprenør. Det skal nok få (hoved)entreprenører til at tænke sig om mht., hvem de hyrer ind til en opgave.

– Banditter er der nok af i branchen. Tillid er godt, kontrol er bedre over for de useriøse firmaer.