Danmark bør øge bistand til sikre aborter i udviklingslande

Trump har genindført et forbud mod, at amerikansk udviklingsbistand bruges til at støtte organisationer, der arbejder med adgang til abort. Hver år slår usikre aborter 47.000 kvinder ihjel, mens millioner af kvinder ikke har adgang til prævention. Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl,  mener, at forbuddet vil have katastrofale konsekvenser for kvinder i verdens fattigste lande, og opfordrer til, at Danmark straks satser på øget bistand til arbejdet med seksuelle og reproduktive rettigheder. Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl,  udtaler:

– Det er ikke krig og sult, men derimod komplikationer i forbindelse med graviditet, der er er den førende dødsårsag for teenagepiger i udviklingslande. Trumps forbud er derfor katastrofalt, og Danmark bør straks hjælpe med at afbøde konsekvenserne.

– Regeringens nedskæringer på civilsamfundsindsatsen og på støtten til internationale organisationer som IPPF har skadet den danske indsats i forhold til seksuelle og reproduktive rettigheder i udviklingslande. Trumps udmelding understreger jo blot yderligere behovet for, at regeringen prioriterer dette område med penge og ikke blot med flotte ord.

– 47.000 kvinder dør årligt på grund af usikre aborter – langt de fleste i udviklingslande. Danmark bør går forrest og straks hjælpe til med at afbøde konsekvenserne ved at hæve bistanden på dette område.