Ny taxalov vil åbne for social dumping i branchen

Enhedslisten står uden for den nye taxalov, der er blevet vedtaget i dag. Den nye lov åbner op for lykkeriddere og konkursryttere, mener Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten. Aftalen vil ifølge ordføreren betyde yderligere pres på løn- og arbejdsvilkår i branchen, og den åbner for social dumping og unfair konkurrence.

Henning Hyllested, Transportordfører i Enhedslisten fortsætter:

– Det er først og fremmest ophævelsen af antalsbegrænsningen og den geografiske begrænsning, vi kender i dag, der får os til at afvise aftalen. Det betyder, at alle, der opfylder betingelserne, kan give sig til at køre taxa. Og da der heller ikke længere er tale om en geografisk begrænsning, vil alle taxaer søge mod byerne, hvor der er noget at køre med. Aftalen betyder, at det bliver meget svært at tjene en ordentlig løn som chauffør eller have en ordentligt indtægt som vognmand.

– Sammenholdt med at man nu også vil tillade dannelse af egentlige selskaber, som sælges og købes, frygter vi i Enhedslisten for erhvervets fremtid. Kapitalfonde vil holde deres indtog, som det er sket i Sverige, og vi kommer til at se alle mulige former for kreative ansættelser med falske selvstændige “vognmænd”.

– Enhedslisten har siddet med i forhandlingerne helt frem til det sidste og har her arbejdet på at ændre det oprindelige udspil fra transportministeren. Et udspil, som var præget af voldsom deregulering af erhvervet. Det er i nogen grad lykkedes med de krav, der i den nye aftale bliver stillet til vognmænd og chauffører og kørselskontorer. Men altså ikke nok til at forhindre, at erhvervet vil udvikle sig til et erhverv for lykkeriddere og konkursryttere,, hvor der er åbnet op for social dumping.

– Den skærpede konkurrence om kunderne vil fremover betyde, at det bliver chaufførers løn- og arbejdsforhold, der bliver konkurreret på, ligesom mindre vognmænd kommer i klemme. Det bliver meget trætte chauffører og vognmænd, kunderne fremover kommer til at møde, da der skal meget længere vagter til for at opretholde en ordentlig indtjening.

Forhandlingerne har stået på i flere måneder. De begyndte under den tidligere transportminister, Hans Chr. Schmidt, som var tæt på at lande en aftale, inden han blev afløst af Ole Birch Olesen.