EL kalder sundhedsministeren i samråd: Sundhedsstyrelsen skal på banen med klar anbefaling til mennesker med depression

På baggrund af en undersøgelse, der rejser spørgsmål om effekten af antidepressiv medicin, de såkaldte SSRIer, oplever Depressionsforeningen nu stor usikkerhed blandt mennesker, der tager medicinen. Derfor er der akut brug for, at Sundhedsstyrelsen forholder sig til undersøgelsen og afhjælper den usikkerhed, der desværre spreder sig, mener Enhedslistens sundhedsordfører, Peder Hvelplund.

Peder Hvelplund siger:

– Hele forløbet med undersøgelsen, der udkom d 8/2, har betydet, at mennesker med depression bliver i tvivl om, hvorvidt de skal tage deres medicin. Hvis svært depressive mennesker uden videre lægger medicinen på hylden, kan det i værste fald være livsfarligt.

– Undersøgelsen bliver kritiseret af professor Poul Videbech, og det gør selvfølgelig ikke forvirringen mindre. Derfor må ministeren og Sundhedsstyrelsen hurtigst muligt sørge for, at situationen bliver afklaret. Mennesker, der lider af depression, skal ikke leve i usikkerhed om, hvorvidt deres behandling virker eller ej. Der brug for hurtigt at genoprette tilliden til, at den behandling, sundhedsvæsenet tilbyder, er af god kvalitet.

Samrådsspørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for om den ny undersøgelse fra Copenhagen Trial Unit om effekten af antidepressiv medicin giver anledning til revision af de kliniske retningslinjer for behandling af moderat til svær depression? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvordan ministeren har tænkt sig at afhjælpe usikkerhed ved den nuværende behandling, som undersøgelsen ifølge Depressionsforeningen, har givet anledning til hos mennesker med depression?