Tyrkisk besøg bør bruges til at kræve ytringsfrihed i Tyrkiet

Enhedslisten opfordrer regeringen til at bruge den tyrkiske premierminister, Binali Yildirims, besøg til at kræve respekt for ytringsfriheden i Tyrkiet og løsladelse af de fængslede parlamentsmedlemmer.

Nikolaj Villumsen udtaler:

– Den tyrkiske premiereminister er en hykler, når han taler om ytringsfrihed, mens den demokratiske opposition i Tyrkiet fængsles. Det er derfor afgørende, at den danske regering bruger besøget til at udstille hykleriet og kræve respekt for ytringsfriheden i Tyrkiet samt løsladelse af de fængslede parlamentarikere.

– I Tyrkiet er der undtagelsestilstand, som forhindrer oppositionen i at holde de møder, de ønsker. Som en ny FN-rapport dokumenterer bruger Erdogan-styret massedeportationer, tortur og drab i sin kamp for at bevare magten. Ytringsfriheden er reelt afskaffet, og kritiske journalister og venstreorienterede parlamentarikere fra det pro-kurdiske HDP-parti fængsles.

– Den tyrkiske premiereminister gør sig selv til grin, når han i ytringsfrihedens navn forlanger at tale i Danmark. Lad ham endelig tale, men så bør den danske regering sørge for at konfrontere ham med en klar kritik af den voldsomme undertrykkelse, som befolkningen udsættes for i Tyrkiet.