Den nordiske venstrefløj foreslår fælles politik for fred og nedrustning

I alliance med venstrefløjen fra de nordiske lande foreslår Enhedslisten nu, at Danmark skal frigøre sin udenrigspolitik fra NATO med Trump for bordenden og i stedet orientere sig i retning af et nordisk sikkerhedssamarbejde.

De nordiske venstrefløjspartier reagerer på den usikre verdenssituation med Trump som amerikansk præsident. Han kræver yderligere oprustning af NATO-medlemmerne og et begyndende våbenkapløb med Rusland. Det er en tilgang, der ifølge Enhedslistens politiske ordfører kun vil føre til øget usikkerhed, og som Danmark ikke skal deltage i.

Venstrefløjspartierne fra Danmark, Finland, Norge, Sverige, Island, Færøerne og Grønland forpligter sig i et nyt udspil til en fælles nordisk indsats for konfliktnedtrapning og nedrustning, bl.a. i Østersøregionen. Blandt forslagene, der skal styrke det nordiske samarbejde og bidrage til frigørelse fra NATO, er en international sikkerhedskonference for alle landene omkring Østersøen, udarbejdelsen af en fællesnordisk strategi samt en nordisk forpligtelse til ikke at sælge våben til undertrykkende regimer og opbygning af fælles nordisk FN-styrke.

Pernille Skipper siger:

– Vi ser en tendens til, at situationen med Trump og Rusland fører til panikreaktioner, hvor man både fra russiske side og fra NATO’s side optrapper retorikken og udnytter de spændinger, der er, som argument for at opruste voldsomt. Og herhjemme har det fået rigtig mange til at løbe afsted med hovedet under armen og snakke om at bruge flere danske penge på militær. Det er tosset. At melde sig ind i et våbenkapløb skaber ikke sikkerhed, men det stik modsatte. Det er der brug for, at nogen siger højt.

– Der er mange, der er bekymrede for, hvad Trump vil foretage sig. Men samtidig taler flere partier om at øge det danske forsvarsbudget, fordi Donald Trump kræver det. Det giver ingen mening. Trump i USA bør få os til at stoppe op gentænke, hvorvidt NATO med USA i spidsen er en garant for en fredelig udvikling i verden. Hvis man ønsker færre konflikter og mere stabilitet og fred, så skal man ikke melde sig betingelsesløst på hold med en hooligan. Vi må begynde at tænke selv. Hvad skaber sikkerhed? Det gør nedrustning. Det skal vi arbejde på.

– Vi kan kun sørge for vores egen sikkerhed ved at bidrage helhjertet til afrustning og nedtrapning i verden omkring os, i første omgang i området omkring Østersøen. Det gør vi ikke ved at deltage i Trumps våbenkapløb. Danmark skal i stedet skrue ned for engagementet i NATO og skrue op for det nordiske samarbejde, der kan skabe gensidige nedrustningsaftaler her i regionen.

– Danmark og Norden har en rolle at spille i verden. Vi kan bidrage positivt ved ikke bare at hænge i USA’s skørter, men fokusere på gensidige nedrustningsaftaler og udviklingsbistand. Vi kan være med til at sætte gang i reelle nedrustningsforhandlinger med de andre lande i regionen, også med Rusland.

– Der er mange, der har et ønske om at tale spændingerne omkring Putin op, så de får en undskyldning for at øge forsvarsbudgettet. Men vi står altså ikke over for en russisk invasion, som det nogen gange kan lyde som. Den største trussel mod vores sikkerhed vil være, hvis vi for alvor begynder et våbenkapløb. Flere våben får ikke russerne til at trække sig. Det vil eskalere en sårbar situation og så opstår der sikkerhedsrisici.

Læs udspillet her Den nordiske venstrefløj foreslår en politik for fred og nedrustning