Energikommissionen peger på energibesparelser og øget omstilling til el

Energikommissionen bringer ikke særligt nyt til forhandlingerne om en ny energiaftale, men understreger behovet for at vi må og skal have gennemført den nødvendige afgiftsomlægning, så vi kan bruge vores egen vindenergi til varme og transport siger Enhedslistens energiordfører Søren Egge Rasmussen i en kommentar til energikommissionens anbefalinger.

“Det er positivt, at energikommissionen ikke peger på nye store elforbindelser til udlandet. Vi skal nemlig bruge vore grønne strøm nationalt til at få biomassen ud af varmesektoren igen og få transporten over på el”.

“Energikommissionen anbefaler ligeledes, at vi skal se langt mere seriøst på energibesparelser. Det mener jeg er helt rigtigt. Der er enorme uudnyttede besparelsesmuligheder i såvel bygningsområdet og i erhvervslivet og alene at skifte benzin og diesel med el i transporten sænker energiforbruget markant”.

“Jeg er ikke enig i at vi skal overgå til teknologineutrale udbud. Vi har et politisk ansvar for at vi får opbygget den rette balance mellem forskellige energiformer så forsyningssikkerhed sikres i et optimalt energisystem. El elsystem med 20 % solcellestrøm skal sikres, og det opnås ikke ved at landvind konkurrerer med solcelleparker, men skal styres at politiske beslutninger. Markedskræfterne sikrer ikke de samfundsøkonomiske bedste løsninger”.

“Der er næppe nogen der er uenige, når energikommissionen anbefaler, at støtten til vedvarende energi skal udfases i takt med at teknologierne kan klares sig på markedsvilkår. Dermed siger kommissionen jo også, at støtte er nødvendigt med støtte, så længe dette ikke er tilfældet og hertil er vi ikke endnu ikke nået bland andet på grund af de lave energipriser”.

“Afgifter og tilskud skal justeres, og det er interessant at energikommissioner har forholdt sig til afgifter selv om det var uden for deres kommissorium. Enhedslisten venter fortsat med utålmodighed på energiministerens sidste analyser. Konklusionen bliver, at det er nødvendigt med indførelse af afgifter på biomasse for at fremme store varmepumper og geotermi i vores fjernvarme”.