Enhedslisten vil ansætte 27.000 ekstra i velfærden for 10 milliarder

Der er forsvundet arbejdspladser og varme hænder inden for alle kernevelfærdsområder, mens opgaverne er blevet flere, viser beregninger foretaget for Enhedslisten. Partiet fremlægger derfor en detaljeret plan for genopretning, der vil indebære over 27.000 ekstra ansættelser inden for en 4 årig periode. Udspillet koster 10 milliarder, som partiet bl.a. henter ved at fjerne topskattefradraget og ved at genindføre formueskatten.
Pernille Skipper, siger:

• Vores beregninger viser, at der er forsvundet tusindvis af arbejdspladser inden for den borgernære velfærd, mens opgaverne er blevet flere – på trods af, at samtlige partier lover guld og grønne skove, når det kommer til velfærd. Det rammer vores allesammens tryghed, og det rammer både børn, forældre, vores bedsteforældre og udsatte.
  • Der er brug for en voldsom indsprøjtning. Småbeløb kan ikke gøre det. Derfor vil vi bruge 10 mia. kr. på den fælles velfærd. Og det er vel at mærke ekstra midler. Det er mange penge, ja, og der sidder helt sikkert nogle økonomer i CEPOS og lignende steder og river sig i håret over sådan et forslag. Men det er arbejdspladser, og det er nødvendigt for at sikre trygheden i velfærdssamfundet.
  • Det er fundamentet for vores velfærdssamfund, der bliver gnavet i, når vores bedsteforældre bliver efterladt alene uden hjælp til toiletbesøg og vakuumpakket mad. Og det er trygheden, der er på spil, når en pædagog står alene med 17 børn, og en lærer ikke har tid til at spotte de elever, der har det svært.

Det foreslår Enhedslisten

Enhedslisten vil afsætte 10 mia. kr. til ansættelse af 27.000 ekstra hænder i daginstitutioner, i folkeskolen og inden for sundhed, psykiatri, ældrepleje og handicapområdet. Det skal udmøntes via en række forskellige tiltag, herunder:

• Et loft over klassestørrelsen i folkeskolen på 24 elever
• Afskaffelse af produktivitetskravet på sygehusene
• En markant udvidelse af den valgfri ekstrahjælp i hjemmeplejen
• Stop for alenearbejde i daginstitutioner
• Flere penge til bosteder og ledsagere for mennesker med handicap

Planen er ikke udtømmende for alt, hvad der skal gøres for at vende udviklingen. Men med en investering på over 10 milliarder kr., som vil skabe over 27.000 arbejdspladser i den borgernære velfærd, er der tale om et stort skridt i den rigtige retning.
I en gennemsnitskommune vil det betyde godt 200 flere ansatte til velfærd. Det vil kunne mærkes blandt borgerne på kort tid, og det er samtidig fuldt ud realistisk at realisere i et rigt samfund som det danske.

Læs udspillet her: ÅM17_Velfærdsudspil

Finansiering:Velfærdsudspil_finansiering (002)