Enhedslisten vil afskaffe moms på økologi og gøre Danmark 100% økologisk i 2050

Befolkningen efterspørger mere og mere økologi, og salget stiger. Desværre kan landbruget ikke følge med, og både gældsproblemer, støtteordninger og strukturelle problemer hæmmer faktisk omlægningen til økologisk produktion. Derfor fremlægger Enhedslisten nu en pakke, der skal sætte fart i omstillingen.

Partiet vil afskaffe moms på økologi, øge støtten til økologiske landmænd, styrke økologi på landbrugsuddannelserne og indføre en national målsætning om at dansk landbrug skal være 100% økologisk i 2050.

Læs Enhedslistens Økologiplan

Enhedslistens landbrugsordfører, Maria Gjerding, siger:

• Folk er trætte af at spise mad med pesticidrester, og de vil ikke være med til, at den mælk, de drikker, eller det kød, de spiser, er lavet på en måde, der er med til at ødelægge vores natur. Befolkningen vil have en fødevareproduktion, som passer på vores drikkevand og ikke skader dyr og mennesker. Det kan vi bl.a. se ved den store stigning, der er i salget af økovarer.
  •  Flotte salgstal på økologiske varer er desværre ikke nok. Vi kan ikke bare overlade udviklingen til markedskræfterne, hvis den økologiske omstilling for alvor skal realiseres. For den nuværende indsats for at fremme økologien kan på ingen måde matche efterspørgslen.
  • Udviklingen går nu direkte i den forkerte retning. Med landbrugspakken lægger regeringen og blå blok op til, at landbruget blot skal producere mere af det samme, skal have lov at forurene mere og at regningen skal sendes videre til alle andre.
  • Vi skal en helt anden vej og sætte skub på den økologiske omstilling, og derfor fremlægger Enhedslisten nu en økologipakke. Den skal fremme landbrugets omstilling til økologi gennem en række konkrete tiltag som ændret landbrugsstøtte, bedre uddannelse i økologi, nationale mål for omlægningen og lavere moms på økologiske fødevarer.
  • Tilsammen mener vi, at disse tiltag vil bidrage til at føre dansk landbrug sikkert ind i fremtiden, hvor landbruget tager mest muligt hensyn til natur og miljø bidrager aktivt og positivt til lokalsamfundene.