Enhedslisten indkalder forsvarsministeren i samråd om torturanklager

Information afslørede onsdag, at danske soldater har haft mistanke om tortur af fanger på Al Asad basen i Irak, hvor 200 danske soldater er udstationeret. Amnesty International kritiserer forsvaret for ikke at have gjort tilstrækkeligt for at undersøger de mulige overgreb.

Enhedslistens forsvarsordfører, Nikolaj Villumsen, er dybt forundret over den manglende indsats fra de danske styrker og indkalder nu forsvarsministeren i samråd for at sikre en bedre indsats mod tortur og fangemishandling.

Nikolaj Villumsen udtaler:

• Jeg er dybt forundret over, at de danske styrker på den måde har valgt at vende det blinde øje til overgrebene. Danmark har et moralsk ansvar for at sige fra overfor tortur og sikre, at enhver mistanke bliver grundigt undersøgt.
  • Afsløringerne om den mangelfulde indsats står i skærende kontrast til forsvarsministerens løfter overfor Folketinget, hvor Claus Hjort Frederiksen så sent som d. 13. juni lovede, at de danske soldater gør alt, hvad de kan for at gribe ind, hvor de bliver bekendt med overgreb eller formodede overgreb.
  • Det er afgørende, at vi sikrer, at Danmark aktivt undersøger alle formodninger om tortur, og derfor indkalder jeg nu forsvarsministeren i samråd. Vi har brug for at finde ud af, hvad der konkret er sket og få afklaret, hvorfor ministeren har givet forkerte oplysninger til Folketinget.