Enhedslisten: DF skal blokere for forklædte topskatterabatter

Dagbladet Politiken er kommet i besiddelse af dokumenter, der angiveligt beskriver regeringens kommende skatteudspil. Hvis oplysningerne stemmer, er der tale om markante skattenedsættelser for de rigeste danskere.

Sådan lyder det fra Enhedslistens Finansordfører Pelle Dragsted, der opfordrer Dansk Folkeparti til klart og tydeligt at afvise en ny ulighedsskabende skatte-aftale:

“Hvis Politikens oplysninger stemmer, så er der tale om nogle enorme skatterabatter til de allerrigeste danskere. Der er reelt bare tale om en maskeret sænkelse af topskatten, der vil skabe endnu større skel mellem toppen og alle os andre”.

“En afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget betyder tusinder af kroner til advokaten og direktøren, småpenge til LO-arbejderen og nul kroner til folkepensionister og arbejdsløse. At fjerne knækket i registreringsafgiften betyder kæmpe rabatter på de allerdyreste luksusbiler. Og en fjernelse af den såkaldte udligningsskat kommer også kun topskattesegmentet til gavn”.

“Dansk Folkeparti har sagt, at de ikke vil medvirke til at sænke topskatten. Så det burde ikke være svært for Kristian Thulesen Dahl at sige klart og tydeligt nej til de her forklædte sænkelser af topskatten. Alt andet vil være et klart løftebrud overfor danskerne”.

“Det Danmark har brug for er absolut ikke nye skatterabatter til de allerrigeste danskere. Det vi har brug for er at genoprette vores velfærd efter kriseårene og forbedre vilkårene for dem, der har mindst. Bedre børnehaver – ikke billigere biler”.