Sommergruppemøde 2017

Enhedslistens folketingsgruppe afholdt i dag sit årlige sommergruppemøde på plejehjemmet Smedegården i Aalborg Øst. Til mødet lancerede vi en række røde og grønne udspil. Vi vil blandt andet sikre en bedre hjemmepleje med flere ansatte, og vi vil sætter en stopper for konkurser blandt private selskaber, som efterlader de ældre hjælpeløse og overlader regningen til kommunen. Vi vil skabe en bedre folkeskole, der fokuserer på læring frem for test og dokumentation. Og så vil vi lave lokale løsninger, der bekæmper resursespild og sætter mere fokus på genbrug og grøn omstilling.

Fakta om Enhedslistens velfærdsudspil

Flere ansatte på plejehjemmene

Enhedslisten foreslår:

• Der afsættes 560 mio. kr. til øget bemanding på plejecentre. Det svarer til, at der kan ansættes 1.400 medarbejdere med forskellig relevant faglig baggrund.
  • Serviceloven ændres, så det fremgår, at der skal være tilstrækkelig bemanding på plejehjem, samt et krav om, at der skal være mindst to medarbejdere på arbejde både af hensyn til beboere og til personalet.

Læs hele udspillet

Stop for konkurser i hjemmeplejen

Enhedslisten foreslår:

• Loven, som fjerner tvangen til at inddrage de private, ændres. Det bliver dermed en kommunal beslutning, om man ønsker at bruge private firmaer i hjemmeplejen.
  • På alle parametre stilles samme krav til de private leverandører som til kommunen selv.
  • Enhedslistens byrådsmedlemmer vil arbejde for, at reglerne for private leverandører strammes lokalt.

Træk Danmark ud af PISA

Enhedslisten foreslår:

• Danmark trækker sig ud af det stærkt kritiserede PISA-system.
  • De nationale test udskrives af folkeskoleloven, således at det bliver op til skolerne og den enkelte lærer.
  • Folkeskoleloven ændres, så det nuværende loft på 28 elever i klassen sænkes til 24.
  • Kommunerne får frihed til at afkorte skoledagen. Kommunerne forpligtes til at anvende de derved sparede ressourcer til at forbedre lærernes forberedelsestid og til at udvide åbningstiden i fritidsordninger og klubber for de mindste elever.

Læs hele udspillet

Kommuner skal bekæmpe resursespild med genbrugsbutikker