Enhedslisten: Grotesk at kapitalfond kan rende med 12 milliarder

Den australske kapitalfond Macquire har solgt sine aktier i Københavns Lufthavn med en enorm fortjeneste på 12 milliarder. Grotesk, lyder det fra Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted, som kritiserer de gamle politiske partier for at sælge ud af national infrastruktur:

– Det er jo det samme hver gang. Vi så det med Tele Danmark, vi så det med Dong, og nu ser vi det med lufthavnen. Politikerne sælger ud af vores nationale infrastruktur, og smarte spekulanter tjener milliarder, som ellers kunne være gået til fællesskabet.

– Jeg håber virkelig, at de ansvarlige partier sidder tilbage med en ualmindelig dårlig smag i munden, efter at have foræret danskernes værdier væk på den måde. Og så oveni købet til en kapitalfond, som gør alt for at unddrage sig skat. Det er næsten grinagtigt, at de partier, der har stået bag privatiseringerne opfatter sig selv som de “økonomisk ansvarlige partier”,

– Og det er egentlig også tankevækkende, at de partier som ellers har travlt med at tale om at beskytte Danmark og danske værdier, er dem som står i spidsen for at sælge ud af vital infrastruktur til udenlandske spekulanter.

– I Enhedslisten mener vi slet ikke, at tilfældige folketingsflertal skal kunne sælge ud af vital infrastruktur. Det er jo ikke deres, men vores fælles ejendom. Og når først der er solgt ud, så er det meget svært at få ejerskabet tilbage. Derfor burde ethvert større udsalg af fælles ejendom og infrastruktur kræve at danskerne blev spurgt ved en folkeafstemning.