Pernille Skipper om DSB: Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg har været så enig med Sass

Socialdemokraterne siger i Jyllands-Posten i dag, at de vil samle den danske togdrift hos DSB og stoppe udlicitering. Enhedslisten har svært ved at få armene ned.

Pernille Skipper siger:

– Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg før har været så enig med Henrik Sass Larsen. Efter årtiers privatiseringer er det et vanvittig vigtigt vendepunkt for vores fælles togdrift og infrastruktur, hvis det her holder vand. Han kan regne med Enhedslistens stemmer – både nu og efter et valg.

– Hvis det her er udtryk for et generelt brud med socialdemokraternes mangeårige udsalg af fællesskabets centrale infrastruktur og velfærd, vil vi da holde en lille fest i Enhedslistens gruppelokale i morgen. Og Sass er velkommen. Socialdemokraterne har været medvirkende til at sælge vores fælles energiforsyning DONG, TDC og Københavns lufthavn for ikke at tale om deres bidrag til udlicitering af velfærd i kommunerne. Så sent som for tre måneder siden indgik de endda en aftale med alle andre partier end Enhedslisten, der udliciterer nye togstrækninger. Det her lyder til at være et totalt opgør, og jeg er virkelig begejstret.

– Jeg lægger også mærke til, at Sass siger det her, selvom EU kræver konkurrenceudsættelse – også på togdriften. Han vil øjensynligt træffe den kloge beslutning og samle driften på fællesskabets hænder, uanset EU-krav. Det har vi forsøgt at overbevise socialdemokraterne om, så længe jeg kan huske. Stor ros herfra.