Valg i Tyskland: højreradikalt parti er nu repræsenteret i Forbundsdagen.

SPD/Socialdemokraterne får en historisk lussing, CDU går alvorligt tilbage, og der er stor fremgang for de højreradikale parti AfD/Alternative für Deutschland, der bliver det tredje største parti i Tyskland. Det er første gang efter 2. verdenskrig, at et højreradikalt parti er repræsenteret i Forbundsdagen.

Christian Juhl, Enhedslisten, siger:

• Det tyske valg følger tendensen mange steder i Europa: Socialdemokratierne går alvorligt tilbage, når de fører politik, der forringer forholdene for lønmodtagere og de sociale rettigheder.
  • I den forgangne periode har SPD lagt stemmer til hårdhændede reformer med reducering af lønninger og forringelser af de sociale rettigheder. Antallet af de såkaldte minijob, som er lavtlønnede deltidsjob med 450 Euro om måneden er steget voldsomt. 4,7 mill. tyskere har sådanne job. Hertil kommer mere end 1 mill. tyskere i midlertidige stillinger Antallet af fattige i Tyskland er steget fra 18 til 22 pct.
  • Det er ikke lykkedes for Die Linke eller De Grønne at opsamle den store utilfredshed over denne politik. Proteststemmerne er, helt som i andre lande, endt hos AfD.
  • Forhåbentlig vil de danske socialdemokrater tage ved lære: Kampen for større lighed og bedre sociale rettigheder er vigtigere end stram flygtningepolitik, hvis man vil undgå tilbagegang.